Arvato zet palletiseerrobot in bij inbound proces

Foto: Arvato

Supply chain management- en e-commerce-dienstverlener Arvato heeft in zijn distributiecentrum in het Nederlandse Venlo een nieuwe palletiseerrobot in gebruik genomen. De robot maakt deel uit van het inbound proces en palletiseert niet alleen dozen uit losse containers, maar wikkelt ook de pallet in en brengt het tracking label aan. Met deze robotoplossing vervult Arvato verder zijn strategie om zijn wereldwijde logistieke centra te automatiseren.

De implementatie van de palletiseerrobot – die intern de naam ‘Bucky’ meekreeg, naar de superheld Bucky Barnes – betekent voor Arvato de volgende stap in zijn robotica-implementatie. “Na onze drie depalletiseerrobots hebben we geleidelijk meer robotoplossingen geïmplementeerd, van pickrobots tot robots voor het lossen van containers”, klinkt het. “Bucky is geen standalone systeem, maar een verder onderdeel van onze automatiseringsstrategie, waarmee we de procesketen opnieuw ontwerpen en voltooien in de richting van een volledig geautomatiseerd inslag- en uitslagproces.” Zo wil Arvato ‘Stretch’ van Boston Dynamics gebruiken in de container, Bucky voor het scannen, palletiseren en verpakken en AGV’s voor de opslag in de bestaande palletshuttle. Momenteel is het bedrijf intensief bezig om alles in het totale proces te integreren.

De palletiseerrobot, geleverd door automatiseringsspecialist Segbert, kan met zijn vacuümgrijper meerdere dozen tegelijk opnemen en tussen de 700 en 3000 dozen per uur verwerken, afhankelijk van hun grootte. Kenmerkend voor Bucky is dat het een kant-en-klare oplossing is die verschillende processtappen integreert. In het inboundproces palletiseert Bucky de dozen uit losse containers, waarbij tegelijkertijd de serienummers worden vastgelegd en aan een pallet worden toegewezen. Zodra de pallet volledig is ingepakt volgens een vooraf gedefinieerd patroon, wordt deze naar de verpakkingsmachine getransporteerd, in folie gewikkeld en gelabeld met een palletnummer, allemaal automatisch.

Volgens Arvato zijn er verschillende voordelen op het gebied van doorlooptijden, personeelstekorten, gezondheid van medewerkers en duurzaamheid. Zo zou Bucky de benodigde tijd in het inbound proces met ongeveer een derde doen verminderen, waardoor Arvato een hogere doorvoer voor zijn klanten en een betere service kan bieden. Een ander voordeel is dat er slechts twee in plaats van vier medewerkers nodig zijn om de processen uit te voeren, zodat de vrijgekomen capaciteit voor andere doeleinden kan worden gebruikt. De medewerkers hoeven ook geen zware dozen meer te tillen, aangezien de aanvoerband in hoogte verstelbaar is. Het gebruik van de palletiseerrobot komt ook het milieu en de duurzaamheid ten goede omdat de combinatie van robot en shuttle kartonafval zoals hoekborden en papieren deksels voorkomt.

Recente nieuwsberichten

Merlin® bevochtigingssystemen voor een gezond bedrijf

(advertorial) Relatieve luchtvochtigheid in binnenruimtes zoals kantoren, productiehallen en stockageruimtes is een belangrijke succesfactor voor een economisch gezond bedrijf. Wanneer de luchtkwaliteit te droog is kan dit leiden tot ongewenste veranderingen in de vorm en afmetingen van goederen en producten, of tot problemen die veroorzaakt worden door elektrostatische ladingen.

Baoli officieel gelanceerd in de Benelux

Het Chinese intern transportmerk Baoli maakt deel uit van de Kion Group, waartoe ook Linde en Still behoren. Baoli Benelux werd als businessunit bij Still ondergebracht en wordt hier nu vanuit die organisatie uitgerold. In tegenstelling tot Still, dat kiest voor directe verkoop aan de eindgebruiker, richt Baoli Benelux zich op lokale dealers die nauw verweven zijn met de regio waarin ze opereren.

R&G Global Consultants breidt uit naar China

R&G Global Consultants, dat gespecialiseerd is in supply chain management, heeft een nieuw kantoor geopend in Beijing, China en brengt daarmee zijn totale aantal kantoren wereldwijd op elf. De vestiging in Beijing zal worden geleid door Boon How Chong, managing partner voor Groot-China.

Quantore pakt uitdagingen bij WMS-update aan met CaptureTech

Quantore, in 1919 opgericht als groothandel in kantoorbenodigdheden, is een coöperatie waarbij bijna 420 kantoorspecialisten, gericht op de B2C- en B2B-markt, zijn aangesloten. In het distributiecentrum van Quantore in het Nederlandse Beuningen liggen ruim 23.000 kantoorbenodigdheden klaar voor verzending.Toen Quantore twee jaar geleden problemen ondervond met de wifi-dekking in zijn dc, deed het een beroep op CaptureTech, dat het bestaande wifi-netwerk verving door Cisco Meraki.

Descartes zorgt voor importaangifte in nieuw douanesysteem VK

Descartes Systems Group heeft succesvol de eerste importaangifte in het nieuwe douaneaangiftesysteem Customs Declaration System (CDS) van de Engelse douanedienst mogelijk gemaakt. CDS is het nieuwe systeem voor het beheren van douaneaangifteformulieren voor import en export en vervangt het oude CHIEF-systeem (Customs Handling of Import and Export Freight).

VIL ontwikkelt concept voor slimme stadslogistiek

In samenwerking met 22 bedrijven en 4 steden gaat VIL in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) op zoek naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen. Bedoeling is tot een model te komen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistiek dienstverlener, handelaar en burger).

Intrion in handen van ABB Robotics

Intrion maakt sinds kort integraal deel uit van het Zwitserse ABB Robotics, leverancier van industriële robots, robotsoftware en robottoepassingen met een aanwezigheid in 53 landen. De overname door ABB is een vervolg op het partnership dat beide partijen al sinds 1999 hebben.

Inspiratiesessie Interne Logistiek – 15 november 2018

Wat zijn de uitdagingen en trends binnen de logistiek? Hoe kan u uw magazijn optimaliseren d.m.v. voice picking of pick-to-light? Of wenst u meer informatie over (mobiele) robots of een simulatie van uw productie- en logistieke processen? Registreer nu en ontdek onze oplossingen voor interne logistiek tijdens de inspiratiesessie op 15 november 2018 in Actemium Aalter.

Aïda Collette-Sène vervoegt Generix als nieuwe CEO

De Frans-Canadese Aïda Collette-Sène wordt benoemd tot Chief Executive Officer van Generix Group, gespecialiseerd in collaboratieve SaaS-oplossingen voor supply chain en retail. Ze trad, na enkele jaren ervaring binnen grote Noord-Amerikaanse adviesbureaus, in 1996 in dienst bij CGI’s Business Computing Company (CIA), voordat ze in 2007 werd benoemd tot CEO Frankrijk.

OMP Plus verwerft DDMRP compliance

Het Demand Driven Institute (DDI) heeft OMP Plus geëvalueerd en bevestigd dat de oplossing voldoet aan de criteria voor DDMRP compliance. Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) is een ‘multi-echelon’ planningsmethode en een van de planningmethodes die in OMP Plus wordt ondersteund.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.