Arvato zet palletiseerrobot in bij inbound proces

Foto: Arvato

Supply chain management- en e-commerce-dienstverlener Arvato heeft in zijn distributiecentrum in het Nederlandse Venlo een nieuwe palletiseerrobot in gebruik genomen. De robot maakt deel uit van het inbound proces en palletiseert niet alleen dozen uit losse containers, maar wikkelt ook de pallet in en brengt het tracking label aan. Met deze robotoplossing vervult Arvato verder zijn strategie om zijn wereldwijde logistieke centra te automatiseren.

De implementatie van de palletiseerrobot – die intern de naam ‘Bucky’ meekreeg, naar de superheld Bucky Barnes – betekent voor Arvato de volgende stap in zijn robotica-implementatie. “Na onze drie depalletiseerrobots hebben we geleidelijk meer robotoplossingen geïmplementeerd, van pickrobots tot robots voor het lossen van containers”, klinkt het. “Bucky is geen standalone systeem, maar een verder onderdeel van onze automatiseringsstrategie, waarmee we de procesketen opnieuw ontwerpen en voltooien in de richting van een volledig geautomatiseerd inslag- en uitslagproces.” Zo wil Arvato ‘Stretch’ van Boston Dynamics gebruiken in de container, Bucky voor het scannen, palletiseren en verpakken en AGV’s voor de opslag in de bestaande palletshuttle. Momenteel is het bedrijf intensief bezig om alles in het totale proces te integreren.

De palletiseerrobot, geleverd door automatiseringsspecialist Segbert, kan met zijn vacuümgrijper meerdere dozen tegelijk opnemen en tussen de 700 en 3000 dozen per uur verwerken, afhankelijk van hun grootte. Kenmerkend voor Bucky is dat het een kant-en-klare oplossing is die verschillende processtappen integreert. In het inboundproces palletiseert Bucky de dozen uit losse containers, waarbij tegelijkertijd de serienummers worden vastgelegd en aan een pallet worden toegewezen. Zodra de pallet volledig is ingepakt volgens een vooraf gedefinieerd patroon, wordt deze naar de verpakkingsmachine getransporteerd, in folie gewikkeld en gelabeld met een palletnummer, allemaal automatisch.

Volgens Arvato zijn er verschillende voordelen op het gebied van doorlooptijden, personeelstekorten, gezondheid van medewerkers en duurzaamheid. Zo zou Bucky de benodigde tijd in het inbound proces met ongeveer een derde doen verminderen, waardoor Arvato een hogere doorvoer voor zijn klanten en een betere service kan bieden. Een ander voordeel is dat er slechts twee in plaats van vier medewerkers nodig zijn om de processen uit te voeren, zodat de vrijgekomen capaciteit voor andere doeleinden kan worden gebruikt. De medewerkers hoeven ook geen zware dozen meer te tillen, aangezien de aanvoerband in hoogte verstelbaar is. Het gebruik van de palletiseerrobot komt ook het milieu en de duurzaamheid ten goede omdat de combinatie van robot en shuttle kartonafval zoals hoekborden en papieren deksels voorkomt.

Recente nieuwsberichten

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor platform uit

Het Modular Pallet Conveyor (MPP) platform van Interroll is een flexibel modulair systeem voor het intern transport van pallets. Interroll breidt het platform nu uit met een nieuwe stapelkraan voor dynamische opslag en een transfer car. Deze moeten zorgen voor de snelle en veilige opslag en retrieval van tot honderd pallets per uur.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over

Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.

Airbus kiest voor duurzaamheid met herbruikbare verpakkingen van Gefco

In zijn overgang naar een duurzamere supply chain heeft vliegtuigbouwer Airbus een overeenkomst gesloten met Gefco, aanbieder van multimodale supply chain oplossingen. Zo zal Gefco de wegwerpverpakking van Airbus geleidelijk aan vervangen door herbruikbare, opvouwbare containers.

PTV Group voegt Franse transport- en logistieke bedrijven samen

Softwarebedrijf PTV bundelt al zijn transport- en logistieke activiteiten in Frankrijk voortaan onder de paraplu van PTV France SAS. Deze nieuwe dochteronderneming is het resultaat van de merger van twee afzonderlijke bedrijven, m.n. PTV Loxane SAS en PTV France SARL, respectievelijk gespecialiseerd in transportlogistiek en traffic engineering.

Stikstofcrisis in Nederland treft logistiek

De stikstofcrisis in Nederland heeft ook een impact op de logistieke sector. Omdat, na de stikstofuitspraak door de Raad van State in mei van dit jaar, bijkomend onderzoek is vereist, lopen verschillende projecten vertraging op. Zo is de realisatie vertraagd van Logistiek Park Moerdijk en van de Railterminal Gelderland bij Valburg.

PowerApps: de ‘last mile’ in software

(Advertorial) Met PowerApps ontwikkel je vlot oplossingen voor lastige maar essentiële processen die je bedrijf eigen zijn. Zo heeft elke organisatie wel een paar unieke noden die niet met standaardsoftware op te lossen zijn. PowerApps kunnen daarbij helpen als je ze met je ERP-systeem of e-commerce software koppelt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.