Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend. Het nieuwe distributiecentrum, waarvan Rituals een kwart van de ruimte inneemt, heeft een oppervlakte van bijna 47.000m² en ligt naast Arvato’s bestaande logistieke centrum in de wijk Bemerode.

Het hart van de automatiseringsoplossing die Arvato Supply Chain Solutions in Hannover installeerde, is een AutoStore-magazijnsysteem, dat moet zorgen voor een vlotte en efficiënte verwerking van het snelgroeiende online ordersegment van Rituals. Het acht meter hoge AutoStore-systeem herbergt in totaal 32.000 bakken gevuld met Rituals-producten, gerangschikt in een raster bestaande uit meerdere niveaus over een vloeroppervlak van bijna 4.000m². Boven in het AutoStore-systeem kunnen tot 120 robots werken. Zij bewegen autonoom langs rails in alle richtingen, verzamelen bakken van overal in het raster op basis van de artikelen die nodig zijn voor een order, en vervoeren ze naar de respectieve werk- of verzamelstations.

Het systeem is uitgerust met 6 werkstations – of zogenaamde ‘ports’ – voor het aanvullen van inkomende goederen, en 13 ports voor de picking. Alle up- en downstream processen zijn via conveyors met het systeem verbonden, waaronder 18 verpakkingstafels, een sorteersysteem en automatische dozenopzet- en sluitmachines. Het AutoStore-systeem is ontworpen voor een capaciteit van 20.000 tot 30.000 orders per dag, afhankelijk van de vraag of er in twee of drie ploegen wordt verzameld.

Nadat de constructie van de hallen was voltooid, was het AutoStore-systeem in vijf maanden tijd klaar. Zo’n 15 à 20% van het ordervolume wordt nog buiten het AutoStore-systeem verwerkt. Het gaat daarbij om ‘fast moving’ artikelen of ‘oversized’ artikelen uit het Rituals-assortiment, zoals de Rituals-adventskalender, die niet in een AutoStore-bak past. Daarnaast worden diensten met toegevoegde waarde voor Rituals uitgevoerd. Bestellingen worden ingepakt in inpakpapier, wens- en cadeaukaarten worden in de doos gestopt en – net als in de winkel – kunnen gepersonaliseerde parfums of shampoos voor een eindklant worden gemengd in het speciaal geplaatste Hair Temple en House of Rituals Talisman station in het magazijn.

Opvallend aan het AutoStore-systeem in Hannover is de integratie van een opslagruimte voor gevaarlijke stoffen voor producten als deodorant. Een dergelijk systeem werd al in de AutoStore in Gennep geïmplementeerd en werd nu ook aangepast voor Hannover. De verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum brengt volgens de partners nog andere voordelen met zich mee. Binnen het Arvato-netwerk is Hannover de centrale hub voor direct verkeer voor de DACH-regio, Noord-, Oost- en Zuid-Europa. Dat vertaalt zich in een kleinere afstand tot de markt en een snellere doorvoer met latere cutoff-tijden en kortere levertijden naar de eindklant. Naast de uitbreiding van de DACH-activiteiten worden opties voor verdere groei overwogen. Zo kan de capaciteit van de AutoStore eenvoudig worden uitgebreid om groeiende online orderaantallen op te vangen. “We kunnen de capaciteit nog tot 50.000 orders per dag uitbreiden”, klinkt het.

Foto: Arvato Supply Chain Solutions / Rituals Cosmetics

Recente nieuwsberichten

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.