Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend. Het nieuwe distributiecentrum, waarvan Rituals een kwart van de ruimte inneemt, heeft een oppervlakte van bijna 47.000m² en ligt naast Arvato’s bestaande logistieke centrum in de wijk Bemerode.

Het hart van de automatiseringsoplossing die Arvato Supply Chain Solutions in Hannover installeerde, is een AutoStore-magazijnsysteem, dat moet zorgen voor een vlotte en efficiënte verwerking van het snelgroeiende online ordersegment van Rituals. Het acht meter hoge AutoStore-systeem herbergt in totaal 32.000 bakken gevuld met Rituals-producten, gerangschikt in een raster bestaande uit meerdere niveaus over een vloeroppervlak van bijna 4.000m². Boven in het AutoStore-systeem kunnen tot 120 robots werken. Zij bewegen autonoom langs rails in alle richtingen, verzamelen bakken van overal in het raster op basis van de artikelen die nodig zijn voor een order, en vervoeren ze naar de respectieve werk- of verzamelstations.

Het systeem is uitgerust met 6 werkstations – of zogenaamde ‘ports’ – voor het aanvullen van inkomende goederen, en 13 ports voor de picking. Alle up- en downstream processen zijn via conveyors met het systeem verbonden, waaronder 18 verpakkingstafels, een sorteersysteem en automatische dozenopzet- en sluitmachines. Het AutoStore-systeem is ontworpen voor een capaciteit van 20.000 tot 30.000 orders per dag, afhankelijk van de vraag of er in twee of drie ploegen wordt verzameld.

Nadat de constructie van de hallen was voltooid, was het AutoStore-systeem in vijf maanden tijd klaar. Zo’n 15 à 20% van het ordervolume wordt nog buiten het AutoStore-systeem verwerkt. Het gaat daarbij om ‘fast moving’ artikelen of ‘oversized’ artikelen uit het Rituals-assortiment, zoals de Rituals-adventskalender, die niet in een AutoStore-bak past. Daarnaast worden diensten met toegevoegde waarde voor Rituals uitgevoerd. Bestellingen worden ingepakt in inpakpapier, wens- en cadeaukaarten worden in de doos gestopt en – net als in de winkel – kunnen gepersonaliseerde parfums of shampoos voor een eindklant worden gemengd in het speciaal geplaatste Hair Temple en House of Rituals Talisman station in het magazijn.

Opvallend aan het AutoStore-systeem in Hannover is de integratie van een opslagruimte voor gevaarlijke stoffen voor producten als deodorant. Een dergelijk systeem werd al in de AutoStore in Gennep geïmplementeerd en werd nu ook aangepast voor Hannover. De verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum brengt volgens de partners nog andere voordelen met zich mee. Binnen het Arvato-netwerk is Hannover de centrale hub voor direct verkeer voor de DACH-regio, Noord-, Oost- en Zuid-Europa. Dat vertaalt zich in een kleinere afstand tot de markt en een snellere doorvoer met latere cutoff-tijden en kortere levertijden naar de eindklant. Naast de uitbreiding van de DACH-activiteiten worden opties voor verdere groei overwogen. Zo kan de capaciteit van de AutoStore eenvoudig worden uitgebreid om groeiende online orderaantallen op te vangen. “We kunnen de capaciteit nog tot 50.000 orders per dag uitbreiden”, klinkt het.

Foto: Arvato Supply Chain Solutions / Rituals Cosmetics

Recente nieuwsberichten

Engels brengt Clever Lid op de markt

Het betreft een multifunctioneel deksel voor meermalig bruikbare verzendeenheden dat oorspronkelijk werd ontworpen voor de post als alternatief voor rolcontainers. Ondertussen is Clever Lid doorontwikkeld tot universeel inzetbaar deksel. Het deksel is voorzien van volledig geïntegreerde spanbanden met ratelmechanisme, waardoor de lading stabiel op de pallet wordt gehouden.

Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.

Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0

Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie. Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen.

Goodman breidt Puurs Logistics Centre uit voor Fiege en Makro

De logistieke vastgoedgroep en zijn klant Fiege woonden samen met Makro en de waarnemend burgemeester van de gemeente Puurs de eerstesteenlegging bij voor de uitbreiding van het Puurs Logistics Centre. Fiege zal er de bijkomende ruimte gebruiken om te voldoen aan de veranderende behoeften van zijn klant Makro, die in mei vorig jaar besloot zijn activiteiten te centraliseren.

Dachser investeert in landnetwerk in Duitsland

Dachser schept momenteel meer capaciteit voor zijn landnetwerk op verschillende locaties in Duitsland. In het noorden, in Bremen en Hamburg, worden de vestigingen uitgebreid. Ook de uitbreidingen van de vestigingen in Alsdorf bij Aken en Dissen bij Bielefeld zijn momenteel in volle gang.

De Belg is slecht in back-uppen

Naar aanleiding van World Backup Day op 31 maart, deed Seagate Technology, actief op het gebied van opslagoplossingen, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox, onderzoek naar het back-upgedrag bij 2000 Belgen, Nederlanders en Duitsers.

DSV Solutions bouwt nieuw distributiecentrum in haven van Gent

De Deense logistiek- en transportgroep breidt zijn activiteiten in zijn Belgische hoofdkwartier in de Gentse haven verder uit. Vorig jaar nog werd een hoogbouwmagazijn met een oppervlakte van 45.000m² opgeleverd als uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Gent.

TGW implementeert strategisch project voor Zwitserse food retailer Coop

(Advertorial) De Zwitserse voedingsmiddelengigant Coop centraliseert haar drie regionale distributiecentra op één enkele locatie. Om de 350 supermarkten in de omgeving van Zürich, in Noordwest-Zwitserland en in Centraal-Zwitserland beter te bedienen, worden de bestaande faciliteiten in Schafisheim uitgebreid.

Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks

Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen.

Staci en Kreasales CPM sluiten overeenkomst

Kreasales CPM, actief in het outsourcen van vertegenwoordigers, merchandisers en winkelpromotoren op korte of lange termijn, doet voortaan een beroep op de logistieke dienstverlening van Staci om zich beter te kunnen focussen op zijn core business, namelijk de juiste vertegenwoordigers op de juiste plaats inzetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.