Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend. Het nieuwe distributiecentrum, waarvan Rituals een kwart van de ruimte inneemt, heeft een oppervlakte van bijna 47.000m² en ligt naast Arvato’s bestaande logistieke centrum in de wijk Bemerode.

Het hart van de automatiseringsoplossing die Arvato Supply Chain Solutions in Hannover installeerde, is een AutoStore-magazijnsysteem, dat moet zorgen voor een vlotte en efficiënte verwerking van het snelgroeiende online ordersegment van Rituals. Het acht meter hoge AutoStore-systeem herbergt in totaal 32.000 bakken gevuld met Rituals-producten, gerangschikt in een raster bestaande uit meerdere niveaus over een vloeroppervlak van bijna 4.000m². Boven in het AutoStore-systeem kunnen tot 120 robots werken. Zij bewegen autonoom langs rails in alle richtingen, verzamelen bakken van overal in het raster op basis van de artikelen die nodig zijn voor een order, en vervoeren ze naar de respectieve werk- of verzamelstations.

Het systeem is uitgerust met 6 werkstations – of zogenaamde ‘ports’ – voor het aanvullen van inkomende goederen, en 13 ports voor de picking. Alle up- en downstream processen zijn via conveyors met het systeem verbonden, waaronder 18 verpakkingstafels, een sorteersysteem en automatische dozenopzet- en sluitmachines. Het AutoStore-systeem is ontworpen voor een capaciteit van 20.000 tot 30.000 orders per dag, afhankelijk van de vraag of er in twee of drie ploegen wordt verzameld.

Nadat de constructie van de hallen was voltooid, was het AutoStore-systeem in vijf maanden tijd klaar. Zo’n 15 à 20% van het ordervolume wordt nog buiten het AutoStore-systeem verwerkt. Het gaat daarbij om ‘fast moving’ artikelen of ‘oversized’ artikelen uit het Rituals-assortiment, zoals de Rituals-adventskalender, die niet in een AutoStore-bak past. Daarnaast worden diensten met toegevoegde waarde voor Rituals uitgevoerd. Bestellingen worden ingepakt in inpakpapier, wens- en cadeaukaarten worden in de doos gestopt en – net als in de winkel – kunnen gepersonaliseerde parfums of shampoos voor een eindklant worden gemengd in het speciaal geplaatste Hair Temple en House of Rituals Talisman station in het magazijn.

Opvallend aan het AutoStore-systeem in Hannover is de integratie van een opslagruimte voor gevaarlijke stoffen voor producten als deodorant. Een dergelijk systeem werd al in de AutoStore in Gennep geïmplementeerd en werd nu ook aangepast voor Hannover. De verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum brengt volgens de partners nog andere voordelen met zich mee. Binnen het Arvato-netwerk is Hannover de centrale hub voor direct verkeer voor de DACH-regio, Noord-, Oost- en Zuid-Europa. Dat vertaalt zich in een kleinere afstand tot de markt en een snellere doorvoer met latere cutoff-tijden en kortere levertijden naar de eindklant. Naast de uitbreiding van de DACH-activiteiten worden opties voor verdere groei overwogen. Zo kan de capaciteit van de AutoStore eenvoudig worden uitgebreid om groeiende online orderaantallen op te vangen. “We kunnen de capaciteit nog tot 50.000 orders per dag uitbreiden”, klinkt het.

Foto: Arvato Supply Chain Solutions / Rituals Cosmetics

Recente nieuwsberichten

Easy Systems neemt Easy Conveyors over

In 2007 startte Easy Systems als commerciële partner van Easy Conveyors in België. Na een samenwerking van dertien jaar breidt Easy Systems nu verder uit door de activiteiten van Easy Conveyors over te nemen. Met de overname wil Easy Systems o.a.

DPD investeert 60 miljoen euro en creëert 500 nieuwe jobs in België

Tegen eind 2020 wil DPD zijn beleveringscapaciteit in België fors verhogen. Zo worden er nog dit jaar 500 nieuwe jobs gecreëerd, waarvan 200 operationele jobs en 300 nieuwe chauffeurs. Om tegemoet te komen aan de enorme groei in e-commerce en de komende eindejaarsperiode opent DPD nieuwe depots in Lummen, Sint-Niklaas en Asse-Zellik.

DHL Supply Chain en MG Real Estate bouwen nieuwe Life Sciences and Healthcare campus bij Brussel

DHL Supply Chain, wereldwijd actief in supply chain management en contractlogistiek, en MG Real Estate, Europese ontwikkelaar binnen logistics, offices, residential en retail, gaan van start met de bouw van een Life Sciences and Healthcare (LSH) campus op de Laekebeek industriezone in Lot, bij Brussel.

IJspaleis gaat aan de slag met Objective MES en WMS

IJspaleis, een Nederlandse producent van consumptie-ijs, maakt niet alleen ijs voor de eigen merken, zoals IJspaleis, Boerderijs, Pâtissier en Playa Ice Cream, maar is ook een belangrijke leverancier van private label ijs. Inmiddels kan IJspaleis alle Nederlandse retailers en groothandels, alsook heel wat buitenlandse, onder zijn klanten rekenen.

Urban Outfitters neemt TGW in de arm voor automatisering in het VK

Urban Outfitters heeft TGW aangewezen voor het ontwerp en de implementatie van een automatiseringsoplossing voor zijn nieuwe distributiecentrum in Peterborough in het Verenigd Koninkrijk. Het project zou in 2021 live moeten gaan. Urban Outfitters biedt lifestyleproducten en -diensten onder de consumentenmerken Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters en Nuuly.

Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Dematic lanceert automatiseringsoplossing voor de proteïnemarkt

Dematic lanceert een nieuwe versie van haar Order Fulfillment Solution. Die oplossing is speciaal ontwikkeld voor de proteïnemarkt (vis, pluimvee en vlees) en automatiseert de vaak arbeidsintensieve orderverzameling, distributie en verzending.

Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Vanderlande introduceert Homepick voor efficiënt online grocery fulfilment

Deze oplossing maakt deel uit van Vanderlandes nieuwe generatie schaalbare oplossingen (evolutions). Homepick moet het proces van online boodschappen in het magazijn versnellen en efficiënter maken. De oplossing speelt in op het feit dat sinds de coronacrisis boodschappen veel vaker online worden besteld.

Aviko innoveert magazijnbeheer met SAP EWM

De aardappelverwerker beheert voortaan zijn magazijnen met SAP Extended Warehouse Management (EWM). Aviko zet zo de stap richting één softwaresysteem voor het beheer van alle goederenbewegingen en voorraden in zijn magazijnen. Op die manier wil Aviko de kosten voor het magazijnbeheer indijken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.