Arvato gaat logistiek en fulfilment voor Tonieboxes verzorgen
Arvato heeft de volledige logistiek en het fulfilment overgenomen voor Tonies. Die Duitse fabrikant en leverancier staat sinds 2016 bekend voor zijn Toniebox, een digitale ‘audio cube’ voor kinderen vanaf drie jaar, en de bijbehorende Tonies-figuurtjes die op de box worden geplaatst om audiospelletjes of liedjes af te spelen. Omdat het bedrijf niet alleen in Duitsland, maar ook internationaal fors aan het groeien is, wilde de fabrikant zijn logistiek reorganiseren. Daarvoor schakelde het supply chain en e-commerce dienstverlener Arvato in.
Arvato wordt verantwoordelijk voor zowel de e-commerce als de B2B-business. Naast warehousing en voorraadbeheer, orderpicking, transport en distributiebeheer, behoren ook retourenbeheer en refurbishment- en value-added services tot het dienstenpakket.
De centrale locatie voor de distributie van de populaire audio cubes, Tonies figuurtjes en aanverwante producten zoals hoofdtelefoons of hoesjes in de DACH-regio is de logistieke campus van Arvato in het Duitse Guetersloh, die een totale oppervlakte van 132.000m² beslaat en functioneert als een ‘multi-user’ site met meerdere hallen. Vanaf die locatie verwerkt Arvato ook de bestellingen van de Europese webshop van Tonies en zorgt het voor de levering aan eindklanten in de Benelux, Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, Cyprus, de Baltische staten, Tsjechië, Polen, Slovenië, Denemarken, Zweden en Finland. Vanaf augustus 2024 zal Arvato vanuit zijn East Midlands Gateway distributiecentrum ook de logistiek voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland verzorgen.
Om de logistieke processen vlot en efficiënt te laten verlopen, maakt Arvato niet alleen gebruik van EDI-gebaseerde communicatie en gegevensuitwisseling met de klant op de locatie Guetersloh, maar heeft het ook geïnvesteerd in automatiseringstechnologie, zoals volledig geautomatiseerde dozenopzetters en sluiters. Arvato maakt in het distributiecentrum gebruik van een moderne picktoren met meerdere opslagniveaus van waaruit de producten worden verzameld. In totaal zullen er ongeveer 15 miljoen eenheden van het Tonies productportfolio per jaar worden verzonden, van dozen en figuurtjes tot koptelefoons en hoesjes.