Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel. Mobiel blijft uiteraard een belangrijke motor voor commerciële groei en innovatie, maar de Q1-gegevens van Salesforce brachten o.a. nieuw shoppergedrag over bezoekduur en artificiële intelligentie (AI) aan het licht.

In het eerste kwartaal van 2019 groeide het verkeer naar e-commercesites van retailers minder hard dan normaal. In tegenstelling tot de verkeersgroei van 10% die Salesforce tijdens het vakantieseizoen van 2018 waarnam, steeg het online verkeer in het eerste kwartaal met slechts 2%. Tegelijkertijd nam de gemiddelde bezoekduur met meer dan 30% af, van gemiddeld 6 minuten en 30 seconden in 2014 naar 4 minuten en 12 seconden in 2019.

Volgens Salesforce hebben klanten steeds minder tijd en zijn ze snel afgeleid. Daarom moeten retailers hun website optimaliseren zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken, wat kan met AI. De onderzoeksresultaten laten zien dat retailers daarin geslaagd zijn: er wordt minder tijd op een site besteed en er wordt meer geld uitgegeven. De digitale omzet groeide 12% jaar-op-jaar, doordat consumenten per bezoek 10% meer uitgeven, de zogenaamde ‘shopper spend’. Sterker nog, een hogere winkelbesteding was de belangrijkste reden voor groei van de digitale handel in het eerste kwartaal van dit jaar.

Volgens de onderzoekers is die toegenomen ‘shopper spend’ in het eerste kwartaal te danken aan intelligente, met name aan AI-aangedreven productaanbevelingen. Zo blijkt dat 16% van de klanten wereldwijd met dergelijke productaanbevelingen in aanraking kwamen en dat degenen die de aanbevelingen opvolgden, 26% meer besteedden.
Nog volgens de onderzoekers omarmt een groeiend aantal retailers AI gedurende de hele levenscyclus van de klant met uitstekende resultaten. Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn een essentieel onderdeel van een intelligente online winkelervaring en veel retailers bouwen aan dat succes om ook op andere gebieden kennis over AI te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij klantenservice.

Wat de implicaties van de Brexit betreft, is het volgens de onderzoekers mogelijk dat de economische gevolgen al in gang zijn gezet in e-commerce. De groei van de handel in het Verenigd Koninkrijk stagneerde; dit jaar bedroeg de groei nog geen 0,5%, terwijl het jaar ervoor de verkopen nog met 4% waren gestegen. Die gegevens suggereren dat economische onzekerheid in het VK kan leiden tot een lager consumentenvertrouwen en minder aankopen.

De Q1 Shopping Index analyseert het koopgedrag van meer dan 500 miljoen consumenten over de hele wereld, met een focus op de VS, Canada, het VK, Duitsland, Frankrijk, Australië/Nieuw-Zeeland, Spanje en de Scandinavische landen als belangrijke markten.

Recente nieuwsberichten

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking

Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.