Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel. Mobiel blijft uiteraard een belangrijke motor voor commerciële groei en innovatie, maar de Q1-gegevens van Salesforce brachten o.a. nieuw shoppergedrag over bezoekduur en artificiële intelligentie (AI) aan het licht.

In het eerste kwartaal van 2019 groeide het verkeer naar e-commercesites van retailers minder hard dan normaal. In tegenstelling tot de verkeersgroei van 10% die Salesforce tijdens het vakantieseizoen van 2018 waarnam, steeg het online verkeer in het eerste kwartaal met slechts 2%. Tegelijkertijd nam de gemiddelde bezoekduur met meer dan 30% af, van gemiddeld 6 minuten en 30 seconden in 2014 naar 4 minuten en 12 seconden in 2019.

Volgens Salesforce hebben klanten steeds minder tijd en zijn ze snel afgeleid. Daarom moeten retailers hun website optimaliseren zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken, wat kan met AI. De onderzoeksresultaten laten zien dat retailers daarin geslaagd zijn: er wordt minder tijd op een site besteed en er wordt meer geld uitgegeven. De digitale omzet groeide 12% jaar-op-jaar, doordat consumenten per bezoek 10% meer uitgeven, de zogenaamde ‘shopper spend’. Sterker nog, een hogere winkelbesteding was de belangrijkste reden voor groei van de digitale handel in het eerste kwartaal van dit jaar.

Volgens de onderzoekers is die toegenomen ‘shopper spend’ in het eerste kwartaal te danken aan intelligente, met name aan AI-aangedreven productaanbevelingen. Zo blijkt dat 16% van de klanten wereldwijd met dergelijke productaanbevelingen in aanraking kwamen en dat degenen die de aanbevelingen opvolgden, 26% meer besteedden.
Nog volgens de onderzoekers omarmt een groeiend aantal retailers AI gedurende de hele levenscyclus van de klant met uitstekende resultaten. Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn een essentieel onderdeel van een intelligente online winkelervaring en veel retailers bouwen aan dat succes om ook op andere gebieden kennis over AI te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij klantenservice.

Wat de implicaties van de Brexit betreft, is het volgens de onderzoekers mogelijk dat de economische gevolgen al in gang zijn gezet in e-commerce. De groei van de handel in het Verenigd Koninkrijk stagneerde; dit jaar bedroeg de groei nog geen 0,5%, terwijl het jaar ervoor de verkopen nog met 4% waren gestegen. Die gegevens suggereren dat economische onzekerheid in het VK kan leiden tot een lager consumentenvertrouwen en minder aankopen.

De Q1 Shopping Index analyseert het koopgedrag van meer dan 500 miljoen consumenten over de hele wereld, met een focus op de VS, Canada, het VK, Duitsland, Frankrijk, Australië/Nieuw-Zeeland, Spanje en de Scandinavische landen als belangrijke markten.

Recente nieuwsberichten

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.