APS-oplossing zorgt voor stroomlijning productieprocessen en verhoging opbrengst bij Bridgestone

(Advertorial)Zelfs de grootste bandenproducenten ter wereld stuiten bij hun productieproces soms op kuilen en hobbels op de weg. Als deze producenten winstgevend willen blijven, is het essentieel dat de productieprocessen in de hele supply chain soepel en naadloos verlopen. In de uiterst complexe bandenproductiesector, waarbinnen agressieve concurrentie heerst, zijn het continu kunnen leveren van een breed gamma aan producten van wereldklasse en het aanbieden van uitmuntende service de sleutelfactoren bij het houden van voorsprong op de concurrentie en het genereren van succes.

Brisa Bridgestone, de op zes na grootste bandenproducent in Europa en de grootste bandenfabrikant van Turkije, heeft een stevige positie verworven als een van de wereldleiders in de bandenfabricagesector. Brisa is opgericht in 1988 als joint venture tussen Bridgestone Corporation of Japan en Sabanci Group. Het bedrijf produceert en verkoopt een uitgebreid assortiment banden, met als merken Bridgestone en Lassa. Het productiebedrijf van Brisa Bridgestone in Kocaeli (361.000 vierkante meter) is de grootste bandenfabriek onder één dak ter wereld, en wereldwijd een van de belangrijkste productiefaciliteiten voor Bridgestone Corporation.

Uitdagingen

Het interessante is dat juist de kracht van Brisa Bridgestone – het enorme volume en de grote verscheidenheid aan producten en klanten – uit een oogpunt van planning en productie aanzienlijke problemen opleverde.
 
De totale structuur van het productienetwerk van Brisa bestaat uit drie onderling verbonden productieafdelingen; het eindproduct van de ene afdeling vormt het ingangsmateriaal van de volgende. Hoewel elk van deze productieafdelingen haar eigen unieke, interne plannings- en fabricageprocessen kent, moeten de afdelingen zodanig samenwerken dat de juiste producten op de juiste tijd aan de juiste klanten worden geleverd, waarbij ook nog eens de insteltijd, de transporttijd voor onderdelen en de voorraadniveaus zo beperkt mogelijk moeten blijven.
 
De productie van Brisa Bridgestone verliep echter niet volgens plan omdat het – vanwege de complexiteit, de beperkingen en het gebrek aan coördinatie tussen de productieprocessen van het bedrijf – voor de planningsafdeling van Brisa Bridgestone heel problematisch was om een hanteerbaar productieschema te genereren en te onderhouden. Dit had als gevolg dat in elk van de drie productieafdelingen de productie geregeld werd onderbroken, wat de benutting van de productiecapaciteit en de algehele efficiëntie niet ten goede kwam.
 
Bovendien probeerde de verkoopafdeling van Brisa Bridgestone het productieproces te vereenvoudigen door orders te consolideren, om zo de productieverscheidenheid binnen planningscycli te verminderen. Dit leverde echter geen bevredigende oplossing op, omdat het de concurrentiepositie van Brisa Bridgestone verslechterde en leidde tot minder mogelijkheden om aan de specifieke eisen van afzonderlijke klanten te voldoen.
 
De kern van het probleem was dat de planningsafdeling van Brisa Bridgestone handmatige planning combineerde met planningtools die intern waren ontwikkeld. Deze tools waren niet in staat één naadloos productieplan te genereren waarmee de productieprocessen van Brisa Bridgestone konden worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd. Als gevolg daarvan werd het bedrijf doorlopend geconfronteerd met onrealistische deadlines en soms zelfs met ontevreden klanten.

Oplossing

In het besef dat er dringend een allesomvattende, volledig geautomatiseerde APS-oplossing (Advanced Planning and Scheduling) nodig was, wendde Brisa Bridgestone zich tot ICRON.
 
De APS-oplossing van ICRON voor bandenfabrikanten is een robuust, flexibel platform dat zich gemakkelijk met bestaande systemen laat integreren voor geoptimaliseerde prestaties bij strategische planning en realtime-productieprocessen in de hele leveringsketen, waaronder materiaalbeheer, productiebewerkingen, magazijnopslag voor gereed product, logistiek en distributie.
 
Toen Brisa Bridgestone eenmaal had besloten de APS-oplossing van ICRON te implementeren, opende het zijn deuren voor het team van ICRON-experts. Deze experts maakten een grondige analyse van het bestaande planningssysteem van de bandenfabriek en integreerden de unieke elementen van dat systeem in de APS-oplossing van ICRON.
 
De ICRON-experts maakten gebruik van ICRON’s GSAMS (Graphical Scheduling Algorithm Modeling System), waarin een uitgebreide bibliotheek van standaardplanningsalgoritmen die ICRON in de loop der jaren heeft ontwikkeld, wordt gecombineerd met de mogelijkheid tot het ontwikkelen van nieuwe algoritmes. Hiermee konden de experts snel een aangepast, gebruikersvriendelijk platform configureren en implementeren dat perfect aansluit bij alle planningsvereisten van Brisa Bridgestone.
 
De veelzijdige architectuur van de APS-oplossing van ICRON maakte het mogelijk, rekening te houden met de complexiteit van de volledige productieomgeving van Brisa Bridgestone, waarmee het volgende kon worden bereikt: 1) optimaliseren van de afzonderlijke planningsprocessen van de drie productieafdelingen van Brisa Bridgestone; 2) coördineren van de processen van deze afzonderlijke eenheden voor optimale, algehele samenwerking en productiviteit in de hele leveringsketen.
 
Het APS-platform van ICRON heeft voor Brisa Bridgestone ook een grotere flexibiliteit mogelijk gemaakt. Het planningsteam van Brisa Bridgestone heeft nu een volledig zicht op alle processen, inclusief realtime-controle, waardoor het kan reageren op de voorspelbaar onvoorspelbare schommelingen in vraag en aanbod in de bandenfabricagesector en snel bij elk scenario de optimale plannen kan genereren.
 
Na de implementatie van de APS-oplossing van ICRON is het volledige bandenfabricageproces van Brisa Bridgestone getransformeerd. Er is meer productieflexibiliteit, productiviteit en winstgevendheid tot stand gebracht. En er zijn nog meer tastbare voordelen gerealiseerd, waaronder:
 

  • De insteltijden en voorraadniveaus zijn geminimaliseerd.
  • De benutting van de productiecapaciteit is met 10% gestegen.
  • De productieafdeling kan circa 15% meer diverse orders aan en de verkoopafdeling hoeft geen orders meer te consolideren.
  • De productiekosten zijn aanzienlijk gedaald.
  • De klanttevredenheid is met meer dan 10% gestegen.
  • De verkoopopbrengst is al in het eerste jaar met 5% gestegen. 
 
 
ICRON is een toonaangevende softwareleverancier op gebied van Advanced Planning,
Scheduling & Optimization oplossingen. ICRON helpt klanten om hun “end-to-end” supply chain activiteiten te verbeteren en te optimaliseren.

Waarom ICRON

De plannings- en supply chain problemen en uitdagingen zijn voor ieder bedrijf uniek qua complexiteit en uitdagingen, maar er is een eenvoudige oplossing: ICRON. Het op algoritmen gebaseerde “Advanced Planning & Scheduling” (APS) software platform van ICRON is in staat om bedrijfsbreed een totale integratie en optimalisatie door te voeren, resulterende in een verbetering van de efficiëntie, de flexibiliteit en de winstgevendheid.
 
Op welk niveau van het “Supply Chain Optimization Maturity Model” uw organisatie zich ook bevindt, ICRON’s schaalbare platform zal altijd 100 procent passen bij de actuele wensen, eisen en ontwikkelstadium van uw organisatie. En als de business toeneemt en meer volwasser wordt, zal ICRON’s software platform geleidelijk mee opschalen, meer features toevoegen om zodoende tegemoet te komen aan de hogere geëvolueerde standaarden. Het door ICRON gehanteerde “maturity based” prijsmodel is ontwikkeld om op continue basis optimaal waarde te leveren waarbij altijd sprake is van een “Return on Investment”.    
 
http://www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.