APS-oplossing zorgt voor stroomlijning productieprocessen en verhoging opbrengst bij Bridgestone

(Advertorial)Zelfs de grootste bandenproducenten ter wereld stuiten bij hun productieproces soms op kuilen en hobbels op de weg. Als deze producenten winstgevend willen blijven, is het essentieel dat de productieprocessen in de hele supply chain soepel en naadloos verlopen. In de uiterst complexe bandenproductiesector, waarbinnen agressieve concurrentie heerst, zijn het continu kunnen leveren van een breed gamma aan producten van wereldklasse en het aanbieden van uitmuntende service de sleutelfactoren bij het houden van voorsprong op de concurrentie en het genereren van succes.

Brisa Bridgestone, de op zes na grootste bandenproducent in Europa en de grootste bandenfabrikant van Turkije, heeft een stevige positie verworven als een van de wereldleiders in de bandenfabricagesector. Brisa is opgericht in 1988 als joint venture tussen Bridgestone Corporation of Japan en Sabanci Group. Het bedrijf produceert en verkoopt een uitgebreid assortiment banden, met als merken Bridgestone en Lassa. Het productiebedrijf van Brisa Bridgestone in Kocaeli (361.000 vierkante meter) is de grootste bandenfabriek onder één dak ter wereld, en wereldwijd een van de belangrijkste productiefaciliteiten voor Bridgestone Corporation.

Uitdagingen

Het interessante is dat juist de kracht van Brisa Bridgestone – het enorme volume en de grote verscheidenheid aan producten en klanten – uit een oogpunt van planning en productie aanzienlijke problemen opleverde.
 
De totale structuur van het productienetwerk van Brisa bestaat uit drie onderling verbonden productieafdelingen; het eindproduct van de ene afdeling vormt het ingangsmateriaal van de volgende. Hoewel elk van deze productieafdelingen haar eigen unieke, interne plannings- en fabricageprocessen kent, moeten de afdelingen zodanig samenwerken dat de juiste producten op de juiste tijd aan de juiste klanten worden geleverd, waarbij ook nog eens de insteltijd, de transporttijd voor onderdelen en de voorraadniveaus zo beperkt mogelijk moeten blijven.
 
De productie van Brisa Bridgestone verliep echter niet volgens plan omdat het – vanwege de complexiteit, de beperkingen en het gebrek aan coördinatie tussen de productieprocessen van het bedrijf – voor de planningsafdeling van Brisa Bridgestone heel problematisch was om een hanteerbaar productieschema te genereren en te onderhouden. Dit had als gevolg dat in elk van de drie productieafdelingen de productie geregeld werd onderbroken, wat de benutting van de productiecapaciteit en de algehele efficiëntie niet ten goede kwam.
 
Bovendien probeerde de verkoopafdeling van Brisa Bridgestone het productieproces te vereenvoudigen door orders te consolideren, om zo de productieverscheidenheid binnen planningscycli te verminderen. Dit leverde echter geen bevredigende oplossing op, omdat het de concurrentiepositie van Brisa Bridgestone verslechterde en leidde tot minder mogelijkheden om aan de specifieke eisen van afzonderlijke klanten te voldoen.
 
De kern van het probleem was dat de planningsafdeling van Brisa Bridgestone handmatige planning combineerde met planningtools die intern waren ontwikkeld. Deze tools waren niet in staat één naadloos productieplan te genereren waarmee de productieprocessen van Brisa Bridgestone konden worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd. Als gevolg daarvan werd het bedrijf doorlopend geconfronteerd met onrealistische deadlines en soms zelfs met ontevreden klanten.

Oplossing

In het besef dat er dringend een allesomvattende, volledig geautomatiseerde APS-oplossing (Advanced Planning and Scheduling) nodig was, wendde Brisa Bridgestone zich tot ICRON.
 
De APS-oplossing van ICRON voor bandenfabrikanten is een robuust, flexibel platform dat zich gemakkelijk met bestaande systemen laat integreren voor geoptimaliseerde prestaties bij strategische planning en realtime-productieprocessen in de hele leveringsketen, waaronder materiaalbeheer, productiebewerkingen, magazijnopslag voor gereed product, logistiek en distributie.
 
Toen Brisa Bridgestone eenmaal had besloten de APS-oplossing van ICRON te implementeren, opende het zijn deuren voor het team van ICRON-experts. Deze experts maakten een grondige analyse van het bestaande planningssysteem van de bandenfabriek en integreerden de unieke elementen van dat systeem in de APS-oplossing van ICRON.
 
De ICRON-experts maakten gebruik van ICRON’s GSAMS (Graphical Scheduling Algorithm Modeling System), waarin een uitgebreide bibliotheek van standaardplanningsalgoritmen die ICRON in de loop der jaren heeft ontwikkeld, wordt gecombineerd met de mogelijkheid tot het ontwikkelen van nieuwe algoritmes. Hiermee konden de experts snel een aangepast, gebruikersvriendelijk platform configureren en implementeren dat perfect aansluit bij alle planningsvereisten van Brisa Bridgestone.
 
De veelzijdige architectuur van de APS-oplossing van ICRON maakte het mogelijk, rekening te houden met de complexiteit van de volledige productieomgeving van Brisa Bridgestone, waarmee het volgende kon worden bereikt: 1) optimaliseren van de afzonderlijke planningsprocessen van de drie productieafdelingen van Brisa Bridgestone; 2) coördineren van de processen van deze afzonderlijke eenheden voor optimale, algehele samenwerking en productiviteit in de hele leveringsketen.
 
Het APS-platform van ICRON heeft voor Brisa Bridgestone ook een grotere flexibiliteit mogelijk gemaakt. Het planningsteam van Brisa Bridgestone heeft nu een volledig zicht op alle processen, inclusief realtime-controle, waardoor het kan reageren op de voorspelbaar onvoorspelbare schommelingen in vraag en aanbod in de bandenfabricagesector en snel bij elk scenario de optimale plannen kan genereren.
 
Na de implementatie van de APS-oplossing van ICRON is het volledige bandenfabricageproces van Brisa Bridgestone getransformeerd. Er is meer productieflexibiliteit, productiviteit en winstgevendheid tot stand gebracht. En er zijn nog meer tastbare voordelen gerealiseerd, waaronder:
 

  • De insteltijden en voorraadniveaus zijn geminimaliseerd.
  • De benutting van de productiecapaciteit is met 10% gestegen.
  • De productieafdeling kan circa 15% meer diverse orders aan en de verkoopafdeling hoeft geen orders meer te consolideren.
  • De productiekosten zijn aanzienlijk gedaald.
  • De klanttevredenheid is met meer dan 10% gestegen.
  • De verkoopopbrengst is al in het eerste jaar met 5% gestegen. 
 
 
ICRON is een toonaangevende softwareleverancier op gebied van Advanced Planning,
Scheduling & Optimization oplossingen. ICRON helpt klanten om hun “end-to-end” supply chain activiteiten te verbeteren en te optimaliseren.

Waarom ICRON

De plannings- en supply chain problemen en uitdagingen zijn voor ieder bedrijf uniek qua complexiteit en uitdagingen, maar er is een eenvoudige oplossing: ICRON. Het op algoritmen gebaseerde “Advanced Planning & Scheduling” (APS) software platform van ICRON is in staat om bedrijfsbreed een totale integratie en optimalisatie door te voeren, resulterende in een verbetering van de efficiëntie, de flexibiliteit en de winstgevendheid.
 
Op welk niveau van het “Supply Chain Optimization Maturity Model” uw organisatie zich ook bevindt, ICRON’s schaalbare platform zal altijd 100 procent passen bij de actuele wensen, eisen en ontwikkelstadium van uw organisatie. En als de business toeneemt en meer volwasser wordt, zal ICRON’s software platform geleidelijk mee opschalen, meer features toevoegen om zodoende tegemoet te komen aan de hogere geëvolueerde standaarden. Het door ICRON gehanteerde “maturity based” prijsmodel is ontwikkeld om op continue basis optimaal waarde te leveren waarbij altijd sprake is van een “Return on Investment”.    
 
http://www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.