Apollo versnelt productieproces met SPS shopfloorapplicatie

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group produceert en levert spiraalconveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen, bijvoorbeeld aan grote brouwerijen en e-commerce warehouses. De onderneming, met hoofdkantoor in het Nederlandse Coevorden, is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS). De implementatie van de applicatie is een volgende stap in een standaardisatie- en automatiseringsproject dat Apollo enkele jaren geleden startte. Het traject, waarbij verschillende optimaliseringsstappen samenkomen, heeft als voornaamste doel de levertijden omlaag te brengen en efficiënter te produceren.

Het automatiseren van een aantal menselijke handelingen was nodig om tot een sterke daling in de levertijd te komen. Daarnaast zijn de engineeringwerkzaamheden teruggebracht door te standaardiseren. Inkoopactiviteiten vinden grotendeels automatisch plaats. Ook gebruikt Apollo een productconfigurator, waarmee het klanten sneller kan bedienen met minder kwaliteitsproblemen.
Ondanks de aanwezigheid van ERP-software koos Apollo bewust voor een shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions als aanvulling op de bestaande systemen. “We zochten een applicatie die ons kon helpen bij het digitaliseren van een veelvoud aan handelingen”, verduidelijkt Ruben Bosman, managing director Apollo Europe (foto rechts). “Daarnaast zochten we een leverancier die specifiek met ons mee kon denken over de inrichting.”
 
Apollo gebruikt de SPS-applicatie op dit moment voor de urenverantwoording en het klokken van uitgevoerde bewerkingen tijdens productieprocessen. Ruben
Bosman stelt dat de urenverantwoording sterk is verbeterd. Inkopers besparen een paar uur per week, maar vooral hoeven ze geen simpele repetitieve taken meer uit te voeren. Voormannen op de werkvloer hebben meer inzicht en zien of iedereen ‘ingeklokt’ en met de juiste taak bezig is. De besparing is moeilijk in cijfers uit te drukken. “Die bedraagt procenten,” klinkt het, “maar belangrijker is dat de shopfloorapplicatie ons helpt bij de totale digitalisering van werkzaamheden. Daarnaast was deze investering nodig om de volgende stappen in de transformatie te kunnen zetten.”
 
Een van de vervolgstappen is het digitaliseren van de werktekeningen. Die wil Apollo ook op de schermen in de werkplaats krijgen en mogelijk op de tablets. Zo hoeven tekeningen niet langer te worden geprint, wat opnieuw tijd bespaart terwijl iedereen er toegang toe heeft. “Hetzelfde kunnen we doen met de raaplijsten die we digitaal willen gaan afboeken door middel van een handscanner”, besluit Ruben Bosman.
Foto: Apollo

Recente nieuwsberichten

AB InBev stuurt e-trucks naar Belgische steden

AB InBev zet voluit in op ecologie. Zo wil de brouwerij als eerste onderneming in België elektrische trucks inzetten om steden te beleveren. De eerste e-truck – van vrachtwagenconstructeur MAN – wordt deze week al bij AB InBev in Leuven geleverd.

Pcdata voorziet voedselfabrikant van Pick- & Put to Light systeem

Voedselfabrikant Castaño heeft de Nederlandse systeemintegrator Pcdata Logistics Automation in de arm genomen voor de installatie van een Pick to Light en een Put to Light systeem. De Pick to Light werd geïnstalleerd voor de orderpicking van verpakte, lang houdbare producten, de Put to Light doet dienst bij de verdeling van dagverse producten en andere levensmiddelen.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei

Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

Still stelt TrolleyMover voor

Routetreinen winnen aan populariteit. Steeds vaker worden ook kleine ladingdragers via een routetreinconcept getransporteerd. Daarom heeft Still het aanbod aan routetrein-oplossingen uitgebreid met een reeks gestandaardiseerde stellingtrolleys met verschillende uitrustingsmogelijkheden.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor platform uit

Het Modular Pallet Conveyor (MPP) platform van Interroll is een flexibel modulair systeem voor het intern transport van pallets. Interroll breidt het platform nu uit met een nieuwe stapelkraan voor dynamische opslag en een transfer car. Deze moeten zorgen voor de snelle en veilige opslag en retrieval van tot honderd pallets per uur.

Airbus kiest voor duurzaamheid met herbruikbare verpakkingen van Gefco

In zijn overgang naar een duurzamere supply chain heeft vliegtuigbouwer Airbus een overeenkomst gesloten met Gefco, aanbieder van multimodale supply chain oplossingen. Zo zal Gefco de wegwerpverpakking van Airbus geleidelijk aan vervangen door herbruikbare, opvouwbare containers.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.