Apollo versnelt productieproces met SPS shopfloorapplicatie

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group produceert en levert spiraalconveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen, bijvoorbeeld aan grote brouwerijen en e-commerce warehouses. De onderneming, met hoofdkantoor in het Nederlandse Coevorden, is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS). De implementatie van de applicatie is een volgende stap in een standaardisatie- en automatiseringsproject dat Apollo enkele jaren geleden startte. Het traject, waarbij verschillende optimaliseringsstappen samenkomen, heeft als voornaamste doel de levertijden omlaag te brengen en efficiënter te produceren.

Het automatiseren van een aantal menselijke handelingen was nodig om tot een sterke daling in de levertijd te komen. Daarnaast zijn de engineeringwerkzaamheden teruggebracht door te standaardiseren. Inkoopactiviteiten vinden grotendeels automatisch plaats. Ook gebruikt Apollo een productconfigurator, waarmee het klanten sneller kan bedienen met minder kwaliteitsproblemen.
Ondanks de aanwezigheid van ERP-software koos Apollo bewust voor een shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions als aanvulling op de bestaande systemen. “We zochten een applicatie die ons kon helpen bij het digitaliseren van een veelvoud aan handelingen”, verduidelijkt Ruben Bosman, managing director Apollo Europe (foto rechts). “Daarnaast zochten we een leverancier die specifiek met ons mee kon denken over de inrichting.”
 
Apollo gebruikt de SPS-applicatie op dit moment voor de urenverantwoording en het klokken van uitgevoerde bewerkingen tijdens productieprocessen. Ruben
Bosman stelt dat de urenverantwoording sterk is verbeterd. Inkopers besparen een paar uur per week, maar vooral hoeven ze geen simpele repetitieve taken meer uit te voeren. Voormannen op de werkvloer hebben meer inzicht en zien of iedereen ‘ingeklokt’ en met de juiste taak bezig is. De besparing is moeilijk in cijfers uit te drukken. “Die bedraagt procenten,” klinkt het, “maar belangrijker is dat de shopfloorapplicatie ons helpt bij de totale digitalisering van werkzaamheden. Daarnaast was deze investering nodig om de volgende stappen in de transformatie te kunnen zetten.”
 
Een van de vervolgstappen is het digitaliseren van de werktekeningen. Die wil Apollo ook op de schermen in de werkplaats krijgen en mogelijk op de tablets. Zo hoeven tekeningen niet langer te worden geprint, wat opnieuw tijd bespaart terwijl iedereen er toegang toe heeft. “Hetzelfde kunnen we doen met de raaplijsten die we digitaal willen gaan afboeken door middel van een handscanner”, besluit Ruben Bosman.
Foto: Apollo

Recente nieuwsberichten

Trends Business Information lanceert ProspectFinder

Artikel - Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje.

Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren

Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.

Generix Group voldoet aan Europese interoperabiliteitsnormen voor e-invoicing

Eerder deze maand presenteerde Generix Group de ontwikkelingen in het kader van het EURINV-project aan de vertegenwoordigers van het programma ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Het ‘Connecting Europe Facility’ programma wordt beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor innovatie en netwerken (IENA) binnen de Europese Commissie.

Alibaba gaat leveren met autonome robots

De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.

Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017

In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.

First en last mile als succesfactor in retail en logistiek

Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.

Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller

In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.

's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.

Artikel - Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.

Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen

Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.

Linkedin Optimact Pagina

(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.