Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

“Als logistiek je omzet drijft”

NaviTrans: veelomvattende software voor logistieke dienstverleners

De transportsector is een bikkelharde business. Willen we het verschil maken, dan kunnen we maar beter zo efficiënt mogelijk werken. Dat is meteen ook de insteek van NaviTrans. Met dit pakket halen logistieke dienstverleners een oplossing in huis die erop afgestemd is transport- en warehousingactiviteiten binnen hun sector te beheren. Tekst en uitleg over dit softwarepakket krijgen we van managing partner Stefan Dedrie, die samen met Rudolf Scherpereel het bedrijf runt.

Plaats van afspraak: de nieuwe kantoren in ‘Cotton Park’, het gerenoveerde bedrijvencentrum op de oude site van de Kortrijkse Katoenspinnerij. Van hieruit wil Young & Partners, het bedrijf achter de software, voortaan zijn activiteiten verder uitbouwen. “Rond de eeuwwisseling zijn we in Harelbeke met het bedrijf gestart. Om verder te kunnen groeien, hadden we dringend nood aan een nieuwe stek. Hier hebben onze ruim zestig medewerkers opnieuw ademruimte. Bij onze verdere expansie willen we trouwens alleen nog onder de naam NaviTrans communiceren. Niet alleen klinkt die naam internationaal beter dan Young & Partners, we willen er ook meer eenduidigheid in de markt mee creëren.”

TMS, WMS & FMS in één pakket

NaviTrans profileert zich als een aanbieder van softwareoplossingen voor logistieke dienstverleners. “We zeggen bewust logistieke dienstverleners en niet transporteurs, omdat onze software veel breder gaat dan louter transport”, zegt Stefan Dedrie. “De focus ligt hierbij steeds op de vertaling van de complexe realiteit van die bedrijven naar eenvoudig te hanteren processen.”

De software van NaviTrans kunnen we in drie delen opsplitsen: het Transport Management System, het Warehouse Management System en het Forwarding Management System. “Binnen dit aanbod vormt de TMS-oplossing in feite de basis. Geregeld wordt daar het WMS aan toegevoegd als de logistieke dienstverlener ook opslagactiviteiten voor klanten organiseert. Het FMS komt vooral terecht bij dienstverleners die moeten omgaan met zeer complexe logistieke stromen of 4th Party Logistics Providers, die zelf geen assets hebben. Meestal worden het FMS en TMS gecombineerd met het TMS, zodat stromen integraal kunnen worden beheerd. Zo kan bijvoorbeeld een transportorder binnen het TMS automatisch een uitslagorder voor het WMS genereren.”

20184178378919_navitrans-stefandedrie.jpg
Stefan Dedrie, managing partner bij NaviTrans: “Dat we het Microsoft-platform als onderliggende, solide basis gebruiken, biedt het voordeel dat wij ons volledig kunnen focussen op wat de logistieke dienstverleners extra nodig hebben.”

Microsoft Dynamics NAV als basis

De volledige oplossing van NaviTrans werd ontwikkeld bovenop Microsoft Dynamics NAV, de zakelijke oplossing van Microsoft die financiële en operationele processen structureert.

“Dat we het Microsoft-platform als onderliggende, solide basis gebruiken, biedt het voordeel dat wij ons volledig kunnen focussen op wat de logistieke dienstverleners extra nodig hebben”, legt Stefaan Dedrie uit. “Een groot voordeel van het TMS – dat je in feite kunt beschouwen als een ERP op maat van logistieke dienstverleners – is wel dat in het pakket ook zaken als boekhouding geïntegreerd zijn. Dat garandeert een eenduidige gebruikerservaring over alle functionaliteit heen. Zo hoeven logistieke dienstverleners maar één enkele software voor de administratieve stroom en de executie van de logistiek in huis te halen. Het feit dat veel gebruikers al een zekere affiniteit met Microsoft hebben, vergemakkelijkt bovendien de acceptatie van NaviTrans binnen het bedrijf.”

Op maat van logistieke dienstverleners

Wat NaviTrans met name voor logistieke dienstverleners geschikt maakt, is dat bij de ontwikkeling wordt uitgegaan van logistiek als een component die omzet genereert.
S. Dedrie: “Voor een verlader daarentegen betekent logistiek een kostencomponent. Dat is een heel andere benadering. Zo biedt NaviTrans de mogelijkheid palletdagen te factureren en waardetoevoegende activiteiten te beheren, telkens met omzet als onderliggende drijver. Er zijn dan maar heel weinig verladers die ons pakket gebruiken. Wel implementeren sommige verladers soms alleen ons WMS, omdat het hen bijvoorbeeld specifieke functionaliteit biedt die ze elders niet vinden.”

Bij de verdere uitbouw van het pakket laat NaviTrans zich sterk leiden door wat er in de logistieke markt speelt. “Het spreekt voor zich dat wat logistieke dienstverleners nodig hebben, vaak gedreven wordt door hun klanten. Daarom gaan wij soms mee naar eindklanten om een beter zicht te krijgen op de precieze verwachtingen. Hoe moeten rapportages eruitzien of hoe wordt EDI het best opgezet, bijvoorbeeld? Die gesprekken bieden vaak heel veel verheldering”, aldus Stefaan Dedrie. “Een belangrijke focus bij de ontwikkeling van ons pakket ligt wel op de optimalisering van de tijd van medewerkers. Dat houdt in dat we de reguliere zaken zo automatisch mogelijk doen verlopen, zodat medewerkers meer tijd krijgen om uitzonderingen aan te pakken. Zo zorgen we er meteen ook voor dat de toenemende informatiestroom beheersbaar blijft. Dat is toch een uitdaging waar veel logistieke bedrijven vandaag mee worstelen.”

Modulaire oplossing

Intussen gebruiken zo’n 300 bedrijven NaviTrans. Zowel bedrijven met een handvol gebruikers als organisaties met enkele honderden gebruikers kunnen een beroep doen op de oplossing. “Allemaal gebruiken ze net hetzelfde pakket. We hebben dus niet zoiets als een ‘light versie’. Het soort transporten dat we met het pakket afdekken, gaat ook heel breed: bulkgoederen, containertransport, multimodaal transport, enzovoort. Afhankelijk van het soort divisies die een klant heeft, zullen we het pakket wel op een andere manier implementeren. Dat is mogelijk omdat het pakket heel modulair is opgebouwd. Zo kunnen bedrijven met een wagenpark met onze oplossing wisselstukken beheren, terwijl we die module links laten liggen bij wie daar geen boodschap aan heeft.”

Vandaag worden de NaviTrans-oplossingen in meer dan 99% van de gevallen ‘on premise’ geïnstalleerd. “De logistieke sector staat vrij sceptisch tegenover het onderbrengen van bedrijfsgevoelige informatie in de cloud. Stilaan komt daar verandering in. Toch is het omwille van technische issues vaak handiger om onze oplossingen on premise te houden. Zo moeten er soms heel veel zaken met het pakket gekoppeld worden: EDI, scanners, boordcomputers, enzovoort. Zulke zaken zijn net iets lastiger te realiseren in de cloud. Wie veel interfaces wil opzetten, raden we toch aan zijn oplossing niet volledig de cloud in te tillen. Wat uiteraard niet betekent dat wij de evolutie naar de cloud niet zullen volgen, als dat opportuun blijkt.”

Wat de toekomst betreft, zet NaviTrans sterk in op verdere groei naar het buitenland. “Hoewel de Benelux voor ons beslist een kernmarkt blijft, zijn we er zeker van dat in het buitenland veel potentieel ligt. Dat we gebruik maken van het overal herkenbare Microsoft-platform helpt absoluut bij die expansie. Eind vorig jaar hebben we trouwens een eigen kantoor in Denemarken opgericht. In andere landen werken we via een partnernetwerk, dat we nu gestaag uitbreiden. Zo hebben we sinds mei ook een partner voor de Baltische staten. Intussen zijn we operationeel in meer dan twintig Europese landen. Eén enkel veelomvattend pakket mét lokale ondersteuning, daar geloven wij sterk in.”

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.