Allianz Trade
Kredietwaardigheid checken
Dit zijn drie punten die je moet weten voor je een zakenrelatie aangaat.
Als ondernemer kom je vaak op een punt waarbij je in zee gaat met een andere partij. Voordat je deze keuze maakt is het erg belangrijk om de achtergrond te kennen van de andere organisatie. Een zakenrelatie aangaan kan voordelen met zich meebrengen voor de toekomst van jouw eigen onderneming. Het nadeel is echter dat een zakenrelatie ook nadelen met zich mee kan brengen op zowel financieel als juridisch vlak. Het is belangrijk om duidelijkheid te hebben voordat je de relatie aangaat. Veel hierover valt online te lezen, bijvoorbeeld bij Allianz Trade. Om je alvast meer informatie te verschaffen, geven wij je in dit artikel drie punten die jou helpen een weloverwogen keuze te maken bij het aangaan van een zakenrelatie.
Bekijk de reputatie en de referenties.
Het is erg belangrijk om te kijken naar hoe de klant online bekend staat. Je kunt online veel vinden over ervaringen van andere partijen met jouw potentiële nieuwe zakenrelatie. Allereerst kun je in Google zien hoe andere partijen de klant beoordeeld hebben, daarnaast zijn er verschillende beoordelingswebsites die je meer kunnen vertellen over de potentiële zakenrelatie. Het is dus erg belangrijk om inzicht te hebben in de kwaliteiten van de klant, evenals de ervaringen van andere zakenpartners en de betrouwbaarheid.
Doe een kredietwaardigheidscheck.
Wanneer je een relatie aangaat met een partij is het wel goed om te weten of zij de financiële mogelijkheden hebben om met je samen te werken. Je kunt makkelijk online de kredietwaardigheid checken van de organisatie om te weten of ze wel kredietwaardig genoeg zijn.
Bekijk de juridische status van de potentiële klant.
Naast krediet en reputatie is het juridische aspect ook erg belangrijk om te controleren. Iedere onderneming moet ingeschreven staan bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en wij raden je aan om de inschrijving online te checken. Voordat je in zee gaat met een partij is het dus altijd goed om de bedrijfsgegevens en -registratie te controleren. Verder is het goed om op onderzoek te gaan naar eventuele geschillen van de organisatie die van invloed zijn op het vertrouwen of die andere nadelige gevolgen kunnen hebben.
Kortom, het is erg belangrijk om jouw potentiële klant door en door te kennen voordat je in zee gaat met de partij. Aan de hand van reputatie en referenties, een kredietwaardigheidscheck en de juridische status van de klant heb je al veel informatie over of het verstandig is een relatie aan te gaan met de organisatie.