AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

Foto: Dematic / AgriEuro

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Het AutoStore-systeem dat door Dematic wordt geïmplementeerd, gebruikt zo’n 32.000 bakken voor een totale opslagcapaciteit van ruim 2.000m³ aan producten. Op het oppervlak van het raster zijn 12 robots geplaatst om een verwerkingscapaciteit van 240 bewegingen per uur te bereiken met vijf in- en uitgangen voor de producten, die door AgriEuro-personeel worden bediend. Deze AutoStore-oplossing is gebaseerd op een ‘goederen-naar-persoon’-proces dat de noodzaak van orderpicking elimineert en een ergonomisch verbeterde werkomgeving biedt voor het magazijnpersoneel.

Dankzij een ontwerp van Dematic stelt het AutoStore-systeem AgriEuro in staat de beschikbare magazijnruimte optimaal te benutten, door dozen op elkaar te stapelen en door meerdere items in één doos op te slaan. Het systeem ‘leert’ automatisch welke producten een hoge omloopsnelheid hebben, waarvan de relevante kratten bovenaan het raster worden geplaatst om de verwerking te versnellen.

De keuze van AgriEuro om de processen voor reserveonderdelen met een AutoStore-oplossing te beheren, gaat volgens logistiek manager Roberto Arduini verder dan de simpele noodzaak om het ruimtegebruik te optimaliseren. “Het gaat om een strategische investering die de nadruk legt op aftersales-service als een onderscheidende factor in de markt”, zegt hij. “Het vernieuwt een gecentraliseerde aanpak om onze aftersales-service te beheren door de opslagcapaciteit te verhogen tot meer dan 1.000.000 reserveonderdelen voor 40.000 machinemodellen. Wij verwachten daardoor aanzienlijke verbeteringen in de niveaus van klantenservice, met betrekking tot nauwkeurigheid en timing bij de verzending van reserveonderdelen en de snelheid van serviceverlening.”

Recente nieuwsberichten

Generix Group kondigt evoluties in supply chain execution aanbod aan

Generix Group, provider van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, komt met drie evoluties van zijn supply chain aanbod. Meer bepaald voor de magazijn- en transportactiviteiten en de realtime klanteninformatie. Volgende drie nieuwe functies zijn voortaan beschikbaar: Generix Data Power: een nieuwe generatie van prestatieanalyse van de supply chain operaties; WMS Piloting: versnelling van de operationele besluitvorming in het magazijn dankzij een realtime 360° visie op interne en externe operaties; Supply Chain Visibility (SCV): oplossing voor het monitoren van transportstromen om de supply chain onder controle te krijgen door alle operaties te digitaliseren.

Inzichtelijke, gebruiksvriendelijke oplossing voor voorraadbeheer maakt optimalisatie beschikbare voorraad mogelijk

Business Group Solina is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van functionele levensmiddelenadditieven, sauzen, kruiden en aromatische melanges. Solina's aanzienlijke groei in de afgelopen jaren dwong het bedrijf om het voorraadbeheer nader te bekijken.

Mango steunt op TGW voor optimalisering serviceniveau

Als gevolg van de groei die moderetailer Mango de voorbije jaren kende, was het noodzakelijk geworden de supply chain te consolideren. Om de levertijden te optimaliseren en de logistieke kosten te verlagen, koos Mango ervoor een centrale hub te bouwen in de Catalaanse gemeente Lliça d´Amunt, in de buurt van Barcelona.

Hans Anders ziet voorraadbeheer geoptimaliseerd met RFID

Brillenwinkel Hans Anders heeft een oplossing in gebruik genomen waarmee het beheer van de winkelvoorraad wordt geoptimaliseerd. Daarvoor deed Hans Anders een beroep op ICT-dienstverlener CaptureTech. De oplossing is gebaseerd op Radio-Frequency Identification (RFID) en levert niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing op bij het inventariseren in de Hans Anders filialen, maar draagt ook bij aan een hogere servicegraad in de winkels.

Zetes pleit voor ecovriendelijke bezorging van online bestellingen

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. Online winkels namen tijdens de lockdownperiode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij de eerste poging worden geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu.

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

Heylen Warehouses breidt T-Port Logistic Campus verder uit

Gezien het booming effect van e-commerce in coronatijden, ondervindt Heylen Warehouses dat meer klanten zoeken naar ruimte die meteen beschikbaar is om de overcapaciteit van de aanvoer van producten te kunnen verwerken. Daarom heeft de logistiek vastgoedontwikkelaar besloten te starten met de derde bouwfase van de logistieke campus T-Port Logistic Campus op XL Business Park Twente in het Nederlandse Almelo.

BRIXadvice lanceert online platform voor optimalisering van opslag

BRIXadvice, een onafhankelijk advies- en interimmanagementbureau gespecialiseerd in logistiek en supply chain diensten, heeft een online ‘sharing’ platform gecreëerd om bedrijven te helpen hun opslagcapaciteit te optimaliseren. BRIXshare, zoals het platform heet, brengt partijen die nood hebben aan tijdelijke opslagcapaciteit samen met partijen met een tijdelijk overschot aan opslagcapaciteit.

Igus introduceert gratis online simulatie van robots

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.