Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

De vorkheftrucks van de eerder gelanceerde ONE-productlijn werken zonder centraal besturingssysteem, wat betekent dat de voertuigen volledig autonoom door de productiefaciliteit of het magazijn navigeren. De intelligent geleide voertuigen organiseren hun routes volgens de gedecentraliseerde principes van ‘swarm intelligence’ (zwermintelligentie), waardoor zij flexibeler zijn dan traditionele AGV’s.
Met de nieuwe OCF zorgt Agilox voor een uitbreiding op zijn programma IGV’s. Waar de ONE is uitgerust met een schaarlift om te functioneren als een apparaat voor het hanteren van lasten en de lading dus binnen de voertuigcontour transporteert, is de OCF ontworpen volgens de principes van de vorkheftruck met contragewicht. Daardoor kan hij pallets, boxen en andere ladingdragers met een maximaal gewicht van 1500kg oppakken, naar de bestemming vervoeren en neerzetten tot op een hoogte van maximaal 1600 mm.
Terwijl de ONE-voertuigen voornamelijk worden gebruikt voor materiaaltoevoer in de productie, maakt de OCF klassieke intralogistieke taken mogelijk bij inkomende en uitgaande goederen, orderverzamelen en opslag. Daarnaast kan de OCF worden gebruikt bij de productie, op voorwaarde dat het transport palletgebonden is.
 
Net als de ONE gebruikt de OCF een omnidirectioneel aandrijfconcept. De IGV kan daardoor ook zijwaarts door smalle gangpaden rijden, ter plaatse draaien en manoeuvreren in krappe ruimtes. De lithium-ion batterijtechnologie (LiFePO4) zorgt voor een korte oplaadtijd en een lange gebruiksduur. Zo zouden drie minuten opladen zorgen voor een gebruiksduur van één uur.
De IGV-wagenparken kunnen via een open API-interface worden verbonden met softwaresystemen van klanten (ERP, WMS, MES en dergelijke). Een optionele IO-box maakt de integratie van externe infrastructuren in het intelligente besturingssysteem mogelijk. Denk aan rolpoorten en stationaire transportsystemen. Een analysemodule voorziet de gebruiker van alle relevante bedrijfsgegevens en KPI’s.
 
De OCF-pilotreeks is al met succes getest in Vorchdorf, Oostenrijk. De serieproductie begint op korte termijn. De eerste OCF’s zullen in het eerste kwartaal van 2021 aan klanten worden geleverd.

Foto: AGILOX

Recente nieuwsberichten

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.