Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

De vorkheftrucks van de eerder gelanceerde ONE-productlijn werken zonder centraal besturingssysteem, wat betekent dat de voertuigen volledig autonoom door de productiefaciliteit of het magazijn navigeren. De intelligent geleide voertuigen organiseren hun routes volgens de gedecentraliseerde principes van ‘swarm intelligence’ (zwermintelligentie), waardoor zij flexibeler zijn dan traditionele AGV’s.
Met de nieuwe OCF zorgt Agilox voor een uitbreiding op zijn programma IGV’s. Waar de ONE is uitgerust met een schaarlift om te functioneren als een apparaat voor het hanteren van lasten en de lading dus binnen de voertuigcontour transporteert, is de OCF ontworpen volgens de principes van de vorkheftruck met contragewicht. Daardoor kan hij pallets, boxen en andere ladingdragers met een maximaal gewicht van 1500kg oppakken, naar de bestemming vervoeren en neerzetten tot op een hoogte van maximaal 1600 mm.
Terwijl de ONE-voertuigen voornamelijk worden gebruikt voor materiaaltoevoer in de productie, maakt de OCF klassieke intralogistieke taken mogelijk bij inkomende en uitgaande goederen, orderverzamelen en opslag. Daarnaast kan de OCF worden gebruikt bij de productie, op voorwaarde dat het transport palletgebonden is.
 
Net als de ONE gebruikt de OCF een omnidirectioneel aandrijfconcept. De IGV kan daardoor ook zijwaarts door smalle gangpaden rijden, ter plaatse draaien en manoeuvreren in krappe ruimtes. De lithium-ion batterijtechnologie (LiFePO4) zorgt voor een korte oplaadtijd en een lange gebruiksduur. Zo zouden drie minuten opladen zorgen voor een gebruiksduur van één uur.
De IGV-wagenparken kunnen via een open API-interface worden verbonden met softwaresystemen van klanten (ERP, WMS, MES en dergelijke). Een optionele IO-box maakt de integratie van externe infrastructuren in het intelligente besturingssysteem mogelijk. Denk aan rolpoorten en stationaire transportsystemen. Een analysemodule voorziet de gebruiker van alle relevante bedrijfsgegevens en KPI’s.
 
De OCF-pilotreeks is al met succes getest in Vorchdorf, Oostenrijk. De serieproductie begint op korte termijn. De eerste OCF’s zullen in het eerste kwartaal van 2021 aan klanten worden geleverd.

Foto: AGILOX

Recente nieuwsberichten

Linde Material Handling keurt biobrandstof voor dieselheftrucks goed

Gebruikers van de dieselheftrucks van Linde Material Handling kunnen voortaan gebruik maken van met waterstof behandelde plantaardige olie, ofwel HVO (hydrotreated vegetable oil). Deze fossielvrije brandstof zorgt niet alleen voor een schonere verbranding – de CO2-uitstoot zou met 90% kunnen verminderen – maar zou de motor ook een hoger vermogen opleveren, en dat zonder modificaties aan de heftruck.

Tailormade Logistics integreert Transcot in TML-groep

Transport- en logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) versterkt zijn West-Vlaamse activiteiten met de integratie van Transcot BV uit Menen. De integratie van Transcot in de TML-groep, past volgens TML-oprichter en CEO Bert Vandecaveye binnen de strategie van het bedrijf om de dienstverlening uit te breiden en meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten.

Descartes neemt Supply Vision over voor ruim 12 miljoen dollar

Descartes Systems Group, gespecialiseerd in het samenbrengen van logistiek-intensieve handelsbedrijven, heeft Supply Vision overgenomen, een aanbieder van oplossingen voor shipping management voor Noord-Amerikaanse logistiek dienstverleners.

Transportfederaties richten confederatie ‘Transport & Logistics Belgium’ op

Febetra, TLV en UPTR, de drie erkende transportfederaties, hebben besloten hun samenwerking te intensiveren en richten samen een nieuwe confederatie op. Al geruime tijd vormden de TLV, UPTR en Febetra een gezamenlijk front voor een aantal dossiers die de sector van het wegvervoer en de logistiek aanbelangen.

Panattoni start weldra met bouw van distributiecentrum in Almere

Logistiek vastgoedontwikkelaar Panattoni Nederland, onderdeel van Panattoni Europe, heeft een kavel aangekocht van ongeveer 3,4 hectare op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere, op zo’n dertig kilometer van Amsterdam en Utrecht. Op die site start de vastgoedontwikkelaar binnenkort met de bouw van het (multi-tenant) distributiecentrum ‘Panattoni Park Almere’.

Exotec breidt aanbod magazijnrobots uit met drie modulaire innovaties

Exotec, wereldwijd leverancier van magazijnrobots, breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe oplossingen: een modulair conveyorsysteem (Skypath), een verbeterde pickingrobot (Skypicker) en nieuwe eigen magazijnsoftware (Deepsky). De drie nieuwkomers integreren stuk voor stuk met het Skypod Systeem van de robotleverancier en kaderen in Exotecs visie om volledig geautomatiseerde magazijnen te creëren, waarbij mensen slimmer in plaats van harder kunnen werken.

PostNL bouwt hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Evergem

PostNL kondigt de bouw aan van een tweede hoogtechnologisch pakkettensorteer- en distributiecentrum in België. Met de bouw van dat nieuwe, duurzame pand in Evergem (bij Gent) investeert PostNL verder in e-commerce in ons land en bestendigt het naar eigen zeggen zijn positie als kwalitatieve e-commerce partner.

VDL Enabling Technologies Group moderniseert ERP met Infor

Het Nederlandse VDL Enabling Technologies Group (ETG) staat onder meer in voor de productie van modules van microchipmachines voor klanten in de semiconductor-industrie. Om zijn Baan ERP-oplossing te moderniseren, gaat het hightechbedrijf uit Eindhoven de Infor CloudSuite Industrial Enterprise inzetten.

Nieuwe aanstellingen bij Prologis

Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.