Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren. Het intelligente AMR-concept met Agilox X-swarm-technologie opent daarmee nieuwe toepassingsgebieden en andere industriesegmenten. De nieuwe Agilox ODM is namelijk ontworpen voor kleine ladingdragers (zoals bakken) die veel worden gebruikt in met name de elektronicasector en de farmaceutische industrie.

De Agilox ODM rijdt autonoom en navigeert vrij op de productievloer of in het magazijn. Net als Agilox ONE en Agilox OCF maakt Agilox ODM gebruik van een omnidirectioneel aandrijfconcept. Daardoor kan het toestel zowel dwars door de gangpaden van de stelling worden verplaatst als ter plaatse worden gedraaid, waardoor het ook in de krapste ruimtes kan manoeuvreren. De lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu zorgt dan weer voor korte oplaadtijden en lange gebruikscycli.
 
De Agilox AMR’s hebben geen centraal besturingssysteem nodig, waardoor geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur nodig zijn. Dankzij autonome routebepaling kunnen de voertuigen ook zonder hulp obstakels ontwijken. Als het door de grootte of de beschikbare ruimte niet mogelijk is om voorbij het gedetecteerde obstakel te komen, berekenen de AMR’s binnen enkele seconden een nieuwe route om hun bestemming zo snel mogelijk alsnog te bereiken.
 
Als de logistieke robots eenmaal in gebruik zijn genomen, organiseren ze zich volgens het (decentrale) principe van ‘swarm intelligence’. Dat betekent dat ze meerdere keren per seconde informatie uitwisselen om de hele vloot in staat te stellen de meest efficiënte route te berekenen en mogelijke impasses te voorkomen voordat deze kunnen optreden. Ook de afstemming van voertuigen door de klant behoort dankzij de swarm-technologie tot het verleden. Daardoor kan de klant het werkgebied van de voertuigen binnen enkele minuten uitbreiden of eenvoudig een ​​Agilox AMR verplaatsen voor tijdelijk gebruik in een andere ruimte of bijvoorbeeld bij een dochteronderneming.
 
Een ander voordeel is de gemengde werking van de Agilox-vloot in een ‘zwerm’. De kleinere voertuigen uit de Agilox ONE- en ODM-serie kunnen dan bijvoorbeeld de montagewerkplekken of e-Kanban-stellingen voeden, terwijl de Agilox OCF-voertuigen de pallets transporteren. Dat kan volgens de producent eenvoudig worden gerealiseerd aangezien de Agilox AMR’s allemaal dezelfde besturings- en wifi-infrastructuur gebruiken.

Foto: Agilox

Recente nieuwsberichten

Toshiba vernieuwt mid-range barcodeprinters met BA400-serie

Met de BA410T en BA420T introduceert Toshiba TEC twee thermische mid-range barcodeprinters. Terwijl de BA410T met zijn metalen behuizing geschikt voor meer veeleisende productieomgevingen, kan de compactere BA420T op kleinere werkplekken worden ingezet.

DPD rijdt elektrisch door Mechelen

Omdat het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor de zware uitdaging om zijn impact op het milieu en klimaat terug te dringen. Daarom lanceerde pakketbezorgdienst DPDGroup het DrivingChange programma, met onder meer een actief CO2-reductieplan.

Kuehne + Nagel start bouw van Europese hub voor On Running

Kuehne + Nagel bouwt in Luxemburg een nieuw contract logistics centre voor het Zwitserse merk van performance loopschoenen On. Met de eerste spadesteek werd meteen ook het contract tussen de logistiek dienstverlener en On (dat sinds 2010 loopt) met tien jaar verlengd.

Migros Luzern automatiseert magazijn met Knapp

De coöperatieve Migros Luzern, met 6000 medewerkers de grootste privé-werkgever in Centraal-Zwitserland, heeft Knapp in de arm genomen om zijn bestaande versmagazijn in de gemeente Dierikon te automatiseren. Naast 55 supermarkten en hypermarkten beheert de coöperatieve verschillende outlets en Migros-partners, ruim 20 gespecialiseerde winkels, 21 gastronomische sites en verschillende sport-, fitness- en golfterreinen.

Ad Ultima Group en Pylades vormen samen Europese business softwarepartner met focus op Microsoft Dynamics 365 en PTC

De internationale investeringsmaatschappij Waterland brengt Ad Ultima Group en Pylades samen en neemt een meerderheidsparticipatie in de gecombineerde groep. De groep – actief in België, Nederland en Frankrijk – realiseert een omzet van 50 miljoen euro en telt meer dan 350 medewerkers.

Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe

Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten.

Van standaardtoepassingen tot installaties met Industrie 4.0-functionaliteit: het nieuwe DC-platform heeft voor elke uitdaging de passende oplossing

De kostenefficiënte realisatie van een systeem op maat met plug-and-playoplossingen is de uitdaging van vele systeemintegrators en machinebouwers. Het nieuwe DC-platform van Interroll is een krachtig technologieplatform waarmee dit uitstekend te realiseren is.

Thijs Goossens is nieuwe channel director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Thijs Goossens aangesteld als channel director Benelux. De 42-jarige Goossens startte zijn carrière als partner accountmanager bij Microsoft en maakte na een paar jaar de overstap naar McAfee waar hij acht jaar lang werkzaam was, waarvan zes jaar als channel territory manager commercial market.

Coolingdown na cabotage bedreigt Belgische transporteurs

Het Europees Parlement heeft een voorstel geformuleerd waarbij vervoerders na cabotage gedurende 60 uur geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen. Een ‘cooling off’ van vijf dagen, zoals de EU-ministers willen, is volgens de transportsector al helemaal dramatisch.

Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.