Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren. Het intelligente AMR-concept met Agilox X-swarm-technologie opent daarmee nieuwe toepassingsgebieden en andere industriesegmenten. De nieuwe Agilox ODM is namelijk ontworpen voor kleine ladingdragers (zoals bakken) die veel worden gebruikt in met name de elektronicasector en de farmaceutische industrie.

De Agilox ODM rijdt autonoom en navigeert vrij op de productievloer of in het magazijn. Net als Agilox ONE en Agilox OCF maakt Agilox ODM gebruik van een omnidirectioneel aandrijfconcept. Daardoor kan het toestel zowel dwars door de gangpaden van de stelling worden verplaatst als ter plaatse worden gedraaid, waardoor het ook in de krapste ruimtes kan manoeuvreren. De lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu zorgt dan weer voor korte oplaadtijden en lange gebruikscycli.
 
De Agilox AMR’s hebben geen centraal besturingssysteem nodig, waardoor geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur nodig zijn. Dankzij autonome routebepaling kunnen de voertuigen ook zonder hulp obstakels ontwijken. Als het door de grootte of de beschikbare ruimte niet mogelijk is om voorbij het gedetecteerde obstakel te komen, berekenen de AMR’s binnen enkele seconden een nieuwe route om hun bestemming zo snel mogelijk alsnog te bereiken.
 
Als de logistieke robots eenmaal in gebruik zijn genomen, organiseren ze zich volgens het (decentrale) principe van ‘swarm intelligence’. Dat betekent dat ze meerdere keren per seconde informatie uitwisselen om de hele vloot in staat te stellen de meest efficiënte route te berekenen en mogelijke impasses te voorkomen voordat deze kunnen optreden. Ook de afstemming van voertuigen door de klant behoort dankzij de swarm-technologie tot het verleden. Daardoor kan de klant het werkgebied van de voertuigen binnen enkele minuten uitbreiden of eenvoudig een ​​Agilox AMR verplaatsen voor tijdelijk gebruik in een andere ruimte of bijvoorbeeld bij een dochteronderneming.
 
Een ander voordeel is de gemengde werking van de Agilox-vloot in een ‘zwerm’. De kleinere voertuigen uit de Agilox ONE- en ODM-serie kunnen dan bijvoorbeeld de montagewerkplekken of e-Kanban-stellingen voeden, terwijl de Agilox OCF-voertuigen de pallets transporteren. Dat kan volgens de producent eenvoudig worden gerealiseerd aangezien de Agilox AMR’s allemaal dezelfde besturings- en wifi-infrastructuur gebruiken.

Foto: Agilox

Recente nieuwsberichten

Storopack beschermt zware goederen tijdens transport met nieuw systeem

Met zijn nieuwe PAPERplus Coiler²-systeem mikt Storopack op fabrikanten en dienstverleners die grote, zware en breekbare producten moeten verzenden. De machine verwerkt het opvulpapier voorgevormd met de PAPERplus Classic, PAPERplus Crossover of PAPERplus Track-papiermachines tot stevige papieren coilers.

Fource rekent op TGW voor automatisering van intralogistiek

Fource maakt deel uit van de Amerikaanse LKQ-groep en verkoopt auto-onderdelen, gereedschappen en componenten via een netwerk van distributeurs. De belangrijkste doelmarkten van Fource, dat 3.000 medewerkers telt, zijn Nederland en België.

Prof. Dr. ir. Egbert-Jan Sol, Program Director Smart Industry – TNO-Industry, geeft de middag keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire middag keynote van Prof. Dr. Ir. Egbert-Jan Sol heeft als titel: ‘Industriële waardeketens in de 4e (digitalisering) en de komende 5e (sustainability) industriële revoluties’.

Eqeep optimaliseert last mile met WorkWave Route Manager

Het Nederlandse IT-bedrijf Eqeep, aanbieder van oplossingen voor field service management (FSM) en ERP, wil met het pakket Route Manager van de Zweedse IFS-dochter WorkWave inspelen op de problematiek van de ‘last mile’. Zo wil het leveranciers in staat stellen ook die laatste stap in het leverproces – het bezorgen van producten aan consumenten of bedrijven – te automatiseren en te optimaliseren.

Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee

De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Heylen Warehouses en AG Real Estate bouwen krachtig zonnedak

Het Belgische bedrijf voor logistiek vastgoed Heylen Warehouses gaat een joint venture aan met AG Real Estate. Op de logistieke site VE Commerce Campus in het Nederlandse Venlo bouwen zij samen een zonnedak met een oppervlakte van 12.6 hectare (ongeveer 20 voetbalvelden) en met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 18 Megawattpiek.

Shippeo haalt investering van 20 miljoen euro binnen

Shippeo, de Europese start-up actief in supply chain visibility, heeft een Series B-ronde van 20 miljoen euro afgerond, geleid door de investeerders NGP Capital en ETF Partners, in samenwerking met Bpifrance Digital Venture en Partech. Shippeo biedt voorspellend en realtime inzicht in de levering van goederen.

UPS breidt elektrische vloot uit met 10.000 bestelwagens

UPS Ventures, de durfkapitaalafdeling van UPS, heeft zopas een minderheidsinvestering in Arrival afgerond. Arrival produceert platforms voor elektrische voertuigen (EV) en op maat gemaakte voertuigen die een competitief voordeel moeten bieden in vergelijking met zowel traditionele verbrandingsmotorvoertuigen als bestaande EV’s.

Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op. De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter.

Renault Trucks levert 20 elektrische trucks aan de Carlsberg Groep

Renault Trucks heeft een contract getekend met de Carlsberg Groep voor de levering van twintig D Wide Z.E. trucks. Deze 100% elektrische vrachtwagens met een GVW van 26 ton worden nog dit jaar geleverd en zullen worden ingezet door de Feldschlösschen-brouwerij, de Zwitserse dochteronderneming van de Carlsberg Groep.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.