Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren. Het intelligente AMR-concept met Agilox X-swarm-technologie opent daarmee nieuwe toepassingsgebieden en andere industriesegmenten. De nieuwe Agilox ODM is namelijk ontworpen voor kleine ladingdragers (zoals bakken) die veel worden gebruikt in met name de elektronicasector en de farmaceutische industrie.

De Agilox ODM rijdt autonoom en navigeert vrij op de productievloer of in het magazijn. Net als Agilox ONE en Agilox OCF maakt Agilox ODM gebruik van een omnidirectioneel aandrijfconcept. Daardoor kan het toestel zowel dwars door de gangpaden van de stelling worden verplaatst als ter plaatse worden gedraaid, waardoor het ook in de krapste ruimtes kan manoeuvreren. De lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu zorgt dan weer voor korte oplaadtijden en lange gebruikscycli.
 
De Agilox AMR’s hebben geen centraal besturingssysteem nodig, waardoor geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur nodig zijn. Dankzij autonome routebepaling kunnen de voertuigen ook zonder hulp obstakels ontwijken. Als het door de grootte of de beschikbare ruimte niet mogelijk is om voorbij het gedetecteerde obstakel te komen, berekenen de AMR’s binnen enkele seconden een nieuwe route om hun bestemming zo snel mogelijk alsnog te bereiken.
 
Als de logistieke robots eenmaal in gebruik zijn genomen, organiseren ze zich volgens het (decentrale) principe van ‘swarm intelligence’. Dat betekent dat ze meerdere keren per seconde informatie uitwisselen om de hele vloot in staat te stellen de meest efficiënte route te berekenen en mogelijke impasses te voorkomen voordat deze kunnen optreden. Ook de afstemming van voertuigen door de klant behoort dankzij de swarm-technologie tot het verleden. Daardoor kan de klant het werkgebied van de voertuigen binnen enkele minuten uitbreiden of eenvoudig een ​​Agilox AMR verplaatsen voor tijdelijk gebruik in een andere ruimte of bijvoorbeeld bij een dochteronderneming.
 
Een ander voordeel is de gemengde werking van de Agilox-vloot in een ‘zwerm’. De kleinere voertuigen uit de Agilox ONE- en ODM-serie kunnen dan bijvoorbeeld de montagewerkplekken of e-Kanban-stellingen voeden, terwijl de Agilox OCF-voertuigen de pallets transporteren. Dat kan volgens de producent eenvoudig worden gerealiseerd aangezien de Agilox AMR’s allemaal dezelfde besturings- en wifi-infrastructuur gebruiken.

Foto: Agilox

Recente nieuwsberichten

Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers. Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v.

Liefkenshoektunnel sluit per rijrichting op 23 en 24 april

De onderhoudswerken aan de Liefkenshoektunnel zijn volop aan de gang. Na een eerste en tweede onderhoudsweekend in januari en februari 2020, vindt op 23 en 24 april de derde tunnelwas plaats. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, gebeurt dat ’s nachts.

Uniphar breidt capaciteit DC uit met Inther Group

Uniphar, leverancier van medical supplies en wereldwijde partner van farmaceutische en medtech-fabrikanten, heeft systeemintegrator Inther Group in de arm genomen om een groot automatiseringsproject te realiseren in zijn distributiecentrum in Ierland.

Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties. Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv.

UPTR klaagt tariefverhoging kilometerheffing aan

Bij UPTR, de Belgische unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers, lopen de gemoederen opnieuw hoog op. “We vragen ons af hoe de Vlaamse politiek erin slaagt te applaudisseren voor de nog steeds werkende chauffeurs en tegelijkertijd met diezelfde handen in de zakken van de vervoerder zit te graaien”, klinkt het.

Siemens baant met Digital Enterprise-portfolio de weg naar digitale transformatie

Digital Enterprise is de volgende stap in de digitale transformatie van Siemens, op weg naar flexibele modulaire productie. De onderneming integreert in haar portfolio geavanceerde technologieën zoals ‘Edge’ en ‘cloud computing’, artificiële intelligentie en ‘additive manufacturing’.

Eckes-Granini schakelt Shippeo in voor betere klantervaring en kleinere ecologische footprint

Vruchtensapleverancier Eckes-Granini heeft gekozen voor het realtime visibility platform van Shippeo om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Vorig jaar stapten Shippeo, Eckes-Granini en Kaufland in een cross supply chain samenwerkingsproject gericht op het delen van transportruimte om lege ritten en inactieve tijden in de logistiek te voorkomen.

Transportprijzen dalen als gevolg van afnemende knelpunten in wegvervoer

Transporeon stelt vast dat er op de Europese spotmarkt weer significante capaciteit beschikbaar gekomen is in de week van 30 maart tot 4 april 2020, na de recente druk op het wegvervoer. Hoewel de capaciteit in het algemeen in absolute termen is gedaald, kende de vraag een nog sterkere daling.

Sioen Industries en Wabco lanceren technologie om ladingdiefstal in trailers te voorkomen

Het Belgische Sioen Industries, wereldwijd actief in technisch textiel, kleurdispersies en geavanceerde technische beschermkledij, bundelt zijn krachten met het Amerikaanse Wabco Holdings, leverancier van technologie en diensten die de veiligheid, efficiëntie en connectiviteit van commerciële voertuigen verbeteren.

Witron bouwt distributiecentrum voor Rewe in Duitsland

Vanaf augustus 2022 zal supermarktketen Rewe meer dan 350 winkels in het noorden van Duitsland bevoorraden vanuit zijn nieuwe, geautomatiseerde distributiecentrum in Henstedt-Ulzburg. De opdracht voor het ontwerp en de bouw van het complex ging naar systeemintegrator Witron, die als hoofdaannemer optreedt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.