A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

A&E Gütermann is een traditionele fabrikant van naaigaren die internationaal actief is. Het bedrijf werd in 1864 door Max Gütermann opgericht en was ooit de grootste zijdegarenproducent ter wereld. Nu maakt het deel uit van het Amerikaanse textielbedrijf Elevate Textiles, Inc.. Met ongeveer 380 medewerkers behaalde A&E Gütermann in 2021 een jaaromzet van 74 miljoen euro.
 
Met een oppervlakte van 12.500m² biedt het magazijn voor eindproducten in Gutach im Breisgau 91.000 voorraadlocaties voor 70.000 verschillende producten. Ongeveer 60 magazijnmedewerkers zorgen voor de goederenbewegingen, waarbij ze nog voornamelijk gebruik maken van papier. Het startsein voor een gefaseerde digitalisering met ZetesMedea, dat bij A&E Gütermann via een interface met het SAP R3 ERP-systeem communiceert, werd in 2022 gegeven. De doorlopende voorraadtelling, voorheen uitgevoerd door teams van twee personen, was het meest geschikt voor de eerste stap naar digitalisering. Het project voor conversie van de inventarisatie was in vier maanden tijd afgerond en A&E Gütermann verwacht dat de investering zichzelf het komende jaar zal terugverdienen.
 
De in SAP gegenereerde tellijsten worden nu digitaal naar ZetesMedea verzonden. Bij A&E Gütermann draait het WES niet alleen als cloudoplossing, maar ook via een app op de Honeywell CT45XP mobiele computers. Gegevens kunnen eenvoudig worden verzameld dankzij de geïntegreerde 2D imager en het inventarisatieproces kan direct vanaf het beginscherm worden gestart. Aangezien papieren lijsten niet meer nodig zijn, kan dit werk nu snel door één medewerker worden uitgevoerd. Zo worden jaarlijks ongeveer 30.000 vellen papier bespaard en halveert de inzet van personeel voor inventarisatie, waardoor andere operators bij het orderpickproces kunnen blijven.
 
Hogere inventarisatiekwaliteit
De medewerker ziet op een 5-inch display naar welke voorraadlocatie hij moet gaan. Nadat de artikelen zijn geteld, wordt de hoeveelheid op de CT45XP ingevoerd en gecontroleerd. Eventuele afwijkingen van het in SAP geboekte voorraadniveau zijn direct zichtbaar en worden meteen aan de medewerker getoond. In dat geval moet het resultaat van de voorraadtelling opnieuw worden gecontroleerd.
Over het algemeen heeft dat tot een aanzienlijke verbetering van de inventarisatiekwaliteit geleid.
 
Automatische archivering is een ander positief effect van het digitale inventarisatieproces met ZetesMedea. Vroeger moesten de records in een map worden verzameld en tien jaar worden bewaard. Nu gebeurt dat in de cloud. Last but not least kunnen nieuwe medewerkers nu sneller aan de slag omdat de instructies van ZetesMedea duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Met zijn cloudgebaseerde webportal biedt ZetesMedea daarnaast een live overzicht van alle lopende orders en hun status, evenals de mogelijkheid om bestellingen toe te wijzen en te prioriteren.
 
Intussen heeft Gütermann ook het ‘put away’-proces van ongeveer 1.400 magazijnartikelen per dag gedigitaliseerd. Ook hier verwacht het bedrijf vergelijkbare positieve effecten en een foutloze operatie.
Foto: Zetes / A&E Gütermann

Recente nieuwsberichten

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.