Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Henderson doet upgrade naar nieuwe voice-technologie van Zetes

Henderson Foodservice Ltd. heeft zijn bestaande voice picking systeem, ZetesMedea Voice, geüpgraded met de nieuwste voice-technologie. Daarmee wil de distributeur van levensmiddelen de doorvoer en productiviteit verhogen, de levertijden verkorten en uiteindelijk de waarde voor de klant verbeteren.

Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld.

Batterij-elektrische trucks inzetbaar in alle segmenten van zwaar vrachtvervoer

“Elektrische vrachtwagens zijn geen ver toekomstbeeld meer, maar worden stilaan realiteit. Ze zullen minstens een substantiële rol gaan spelen in alle segmenten van ons vrachtvervoer en een ongekende omwenteling in de transportsector teweegbrengen.” Die boodschap brengt VIL, het innovatieplatform voor de logistiek en erkend als Speerpuntcluster Logistiek.

Generix Group lanceert Resource Management System voor planning en optimalisering van resources in magazijnen

Generix Group, wereldwijde leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het supply chain ecosysteem, stelt zijn Resource Management System voor, een oplossing voor warehouse resource planning en optimalisering. Geconfronteerd met de toenemende complexiteit van orderstromen en de problemen van absenteïsme en verloop, moeten bedrijven beter kunnen anticiperen.

Tailormade Logistics neemt nieuwe site in Laakdal/Meerhout in gebruik

Logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) en Heylen Warehouses hebben in Laakdal/Meerhout een nieuwe logistieke site in gebruik genomen. Het betreft de elfde TML-site in België en de tweede in de provincie Antwerpen. De nieuwe site beschikt over een optimale connectie met de Antwerpse haven, ze heeft een goede aansluiting met de E313 en ligt direct aan het Albertkanaal.

Stap risicoloos over van oude naar nieuwe software

(Advertorial) Met Slim Software Nabouwen wordt uw nieuwe software gegarandeerd opgeleverd binnen afgesproken tijd en tegen een vaste prijs. Deze unieke aanpak is speciaal door Codeless ontwikkelt en is dé manier om risicoloos uw software te vernieuwen, bouwen én onderhouden.

Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial) In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken.

Vlaamse goederenexport klimt 26% in 2022, maar groei vertraagt sinds Q4

Met 479,7 miljard euro was de Vlaamse goederenexport in 2022 uitzonderlijk hoog. De totale uitvoerwaarde lag ruim een kwart hoger (+26%) dan in 2021, 61% hoger dan in 2020 en 47,7% hoger dan in pre-coronajaar 2019. Vooral het effect van de wereldprijzen joeg die stijging aan, zo blijkt uit een analyse van Flanders Investment & Trade (FIT) op basis van data van het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en de Nationale Bank van België (NBB).

NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten.

Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks

Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.