Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Samenwerking KPMG Nederland en Esker

KPMG Nederland gaat nauw samenwerken met Esker, een wereldwijd actieve leverancier van automatiseringsoplossingen voor documentverwerking, met hoofdkantoor in Lyon. Door hun respectieve kennis en oplossingen te bundelen willen beide partners bedrijven helpen om o.a.

Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in

Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.

Ridder Data Systems en Smart Production Solutions integreren software voor de werkvloer

Met hun nieuwe partnership willen beide bedrijven inspelen op een toekomst waarin steeds meer ‘expert’ applicaties ontstaan: specifieke applicaties die als geïntegreerd onderdeel van een totaaloplossing bepaalde bedrijfsprocessen van begin tot eind ondersteunen.

ART4L lanceert Smartpick SDK voor handenvrije interface in logistiek

Het Gentse ART4L is sinds 2014 actief in handenvrije logistieke toepassingen gebaseerd op augmented reality technieken. De techniek is geïntegreerd met herkenning en IOT-toepassingen zoals positionering. De toepassingen worden vooral gebruikt in magazijntoepassingen voor wegzet, picking, sorteren en consolideren, voornamelijk in legbord- en flowrack-gebieden.

Stefaan Van Driessche vervoegt raad van bestuur VIL

Stefaan Van Driessche, manager EDC bij Barry-Callebaut, is verkozen als nieuwe bestuurder bij VIL. Daarmee neemt hij het mandaat over van Wouter De Geest (BASF), dat vacant was.

Europese bedrijven stellen veiligheid van nieuwe technologie in vraag

Uit het recente onderzoeksrapport van Thales, ‘Thales Data Threat Rapport 2019 - Europa-editie’, blijkt dat meer dan 84% van de Europese organisaties gebruikmaakt van digitale transformatietechnologieën zoals cloud, big data, mobiele betalingen, sociale media, containers, blockchain en Internet of Things (IoT), of is van plan om dat te gaan doen.

Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’

Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).

Booming business bij Witron en Interroll

Er waait al een tijdje een gunstige wind door de wereld van warehouse-automatisering. Getuige daarvan nieuwe aankondigingen deze week van zowel Witron als Interroll. Zo ontving Interroll een vervolgorder van een Zuid-Koreaans e-commercebedrijf dat in 2017 en 2018 al een beroep deed op de aanbieder van material handling oplossingen.

Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld

Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.

Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus

Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.