Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.

DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter

Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.

Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics

Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform

Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.

Schweizerzug lanceert nieuwe rechtstreekse spoorverbinding naar Rotterdam

Schweizerzug, een onderdeel van de Zwitserse logistieke groep Swissterminal, heeft zijn service uitgebreid met een tweewekelijkse, rechtstreekse link naar de haven van Rotterdam. Met de nieuwe dienst verbindt Schweizerzug de faciliteiten in het door Swissterminal bediende Frenkendorf en Niederglatt met Maasvlakte II in Europa’s grootste containerhaven.

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Schneider Electric verhoogt supply chain visibiliteit met Shippeo

Met het platform van Shippeo wil Schneider Electric inzicht krijgen in de realtime locatie, status en ETA (Expected Time of Arrival) van alle uitgaande leveringen. Door het Shippeo platform in eerste instantie toe te passen voor de tracking van alle uitleveringen van de magazijnen naar de distributiepartners, wordt het voor het Customer Care Center mogelijk om snel leveringsproblemen te identificeren en proactief met partners en klanten te communiceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.