Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Aventeon integreert betaaloplossing in software voor last mile distributie

Aventeon is aanbieder van de softwareoplossing Logistics.ONE en is actief binnen de driehoek transport, value added services en service logistiek. Om het werkproces van bezorgers en chauffeurs te vergemakkelijken heeft Aventeon nu de integratie gerealiseerd met de myPOS mobiele betaalterminal.

Nieuws van TomTom

Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.

Transbox United omgedoopt tot Contargo Transbox

Containerbedrijf Transbox United gaat voortaan verder onder de naam Contargo Transbox. Daarmee wil het bedrijf zich als onderdeel van het Europese containernetwerk van de Contargo-groep profileren. “Twee jaar geleden hebben wij de aandelen van United Container Transport in de joint venture Transbox United overgenomen”, aldus Michel van Meurs, regionaal salesmanager westelijke zeehavens (foto).

Dematic lanceert micro-fulfillment oplossing

Met de nieuwe automatiseringsoplossing van Dematic moeten klanten met een hoge omloopsnelheid snel en flexibel alle klantorders vanuit kleine opslagruimtes kunnen verwerken. Daarmee kunnen ze lokaal beschikbare ruimte maximaal benutten om op een winstgevende wijze invulling te geven aan de omnichannel distributiestrategie en e-commerce orders van klanten binnen enkele uren te leveren.

Kuehne + Nagel breidt Pharma Hub in België uit

Sinds de recente uitbreiding is het distributiecentrum voor farma in Geel een van de grootste binnen het wereldwijde PharmaChain netwerk van Kuehne + Nagel. Dat netwerk omvat wereldwijd meer dan 220 operaties, 600.000m² sectorspecifieke magazijnruimte en een team van speciaal opgeleide operatoren.

IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’

Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.

Performance Portal van Trimble is vernieuwd

Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde backoffice applicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met zijn Performance Portal biedt Trimble een holistisch overzicht van de prestaties van zowel chauffeurs als vrachtauto’s.

Capgemini opent nieuw Idean kantoor in Brussel

Capgemini, wereldwijd aanbieder van consulting-, technologie- en outsourcingdiensten, heeft een nieuw Idean kantoor geopend in Brussel. Idean is een snelgroeiend designbureau, met hoofdkantoor in Palo Alto, dat digitale strategieën en ervaringen creëert.

Montea investeert opnieuw in Nederland

Montea, ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed, groeit in Nederland met de aankoop van een te ontwikkelen terrein en de aankoop van een verhuurd gebouw. Zo verwierf het de vestiging van Currie Solutions in Tiel voor een bedrag van €5,4 miljoen euro.

Online supermarkt Picnic legt zonnepanelen op bezorgwagens

Het Nederlandse bedrijf Picnic legt zich al een viertal jaar toe op het gratis bezorgen van boodschappen wanneer het de klant het beste uitkomt. Daarbij zet het bedrijf elektrische bezorgwagens in. Om het bezorgen van boodschappen zo duurzaam mogelijk te maken, gaat het bedrijf onder de naam ‘Picnic Solar, de daken van zijn bezorgwagens nu van zonnepanelen voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.