Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Anrova en Desk Solutions versmelten tot Anrova Solutions

SAP Business One partner Anrova uit Antwerpen heeft de West-Vlaamse ICT’er Desk Solutions overgenomen en gaat verder onder de naam Anrova Solutions. Na de overname van Smartdoc in september 2020 en de oprichting van Anrova South in oktober 2021, is de acquisitie van Desk Solutions de volgende stap om de kmo-markt beter te ondersteunen bij de digitale transformatie.

Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging.

Ahold Delhaize USA breidt micro-fulfilment uit met Swisslog

Peapod Digital Labs, de digitale en e-commerce afdeling van Ahold Delhaize USA, heeft de samenwerking met Swisslog aangekondigd om een proefproject met microfulfilmenttechnologie op te zetten met ‘The GIANT Company’ in Philadelphia. Dit pilootproject maakt gebruik van Swisslog’s warehouse automation oplossingen, waaronder AutoStore technologie ondersteund door Swisslog’s SynQ software, en de eigen manuele pickingcapaciteiten van Peapod Digital Labs.

Magazino rust mobiele robot uit met inductief batterijlaadsysteem

Met de mobiele robot SOTO 2 automatiseert roboticabedrijf Magazino de materiaaltoevoer in de maakindustrie. De robot vervoert volledig autonoom kleine ladingdragers met componenten van het magazijn naar de productielijn, haalt het leeggoed weer op en brengt het terug naar het magazijn.

WEG België voert service op dankzij extra magazijnruimte

WEG, fabrikant van tandwielkasten, motoren en aandrijvingen, heeft zijn bestaande warehouse in België (Nijvel) met 1800m² uitgebreid, waardoor de totale opslagruimte nu 6000m² bedraagt. Door de uitbreiding konden drie nieuwe docks worden geplaatst met een capaciteit voor grotere machines tot 12 ton, waardoor WEG nu eventueel ook grotere projecten kan aannemen.

Lalesse ontwikkelt gebruikersvriendelijke WCS user interface

Lalesse Logistic Solutions, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering waaronder AutoStore, heeft het afgelopen jaar een nieuwe en intuïtieve gebruikersinterface voor het warehouse control system LogiCS ontwikkeld. In combinatie met een geautomatiseerd magazijnsysteem (ASRS), zoals AutoStore, moet die nieuwe interface een oplossing bieden voor de toenemende eisen op het vlak van ‘next-day-delivery’ in de retail, met name in e-commerce.

Pauwels Consulting neemt DCI over

Pauwels Consulting, als adviesbureau gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, neemt IT-consultancybedrijf DCI over. Daarmee realiseert Pauwels Consulting zijn zesde overname in twee jaar tijd. DCI werd in 1997 in Sint-Niklaas opgericht door Joris Van Hoye.

Vanas introduceert Modula HC horizontale carrousel

Met de nieuwe horizontale carrousel Modula HC wil Vanas met een betaalbare oplossing inspelen op de groeiende vraag naar de automatisering van opslag en distributie van kleine producten en goederen.

Raskone Oy verhoogt productiviteit van medewerkers met Panasonic Toughbook

Raskone Oy is het grootste commerciële voertuigreparatiebedrijf van Finland. Net als tal van andere bedrijven die volop softwareoplossingen inzetten om het magazijnbeheer vlotter en meer foutloos te laten verlopen, had de onderneming nood aan de geschikte ondersteunende hardware.

Pipelife tilt Supply Chain Management naar een hoger niveau met Optimact

Een solide basis creëren voor een correcte voorspelling. Daarom heeft Pipelife Nederland(onderdeel van de Wienerberger Groep) Optimact geselecteerd. Nu het softwarepakket Optimact zijn waarde heeft bewezen in Nederland, ontdekken ook andere landen van Pipelife International de software.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.