Aankoop omarmt industry 4.0 voorlopig nog niet

Enquête naar digitalisering in aankoop legt pijnpunten bloot

Nu de economie opnieuw aantrekt, moeten bedrijven meer dan ooit innoveren – en digitaliseren – om een strategisch voordeel te behalen ten opzichte van de concurrentie. Toch blijkt die innovatie- en digitalisatiegolf lang niet in alle bedrijven ook de aankoopafdeling bereikt te hebben. Volgens een studie van PriceWaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat veel CPO’s digitalisering op dit moment eerder als een bedreiging zien waarvoor ze geen duidelijke visie en/of actieplan klaar hebben. Wanneer er werd gepeild naar de oorzaak daarvan, werd vooral verwezen naar het tekort aan competente medewerkers en de slechte kwaliteit van data.

Industry 4.0 is een realiteit en vormt voor elke businessomgeving zowel bedreigingen als opportuniteiten. Het is een prioriteit voor veel CEO’s en de toepassingsgebieden strekken zich dan ook over de volledige supply chain uit. In een eerdere studie van PwC dit jaar gaf 80% van de bedrijven aan dat ze verwachten dat hun volledige supply chain binnen vijf jaar gedigitaliseerd moet zijn om concurrentieel te blijven. Om dat te verwezenlijken, worden de analyse en het beter gebruik van data als de belangrijkste factoren gezien. Digitalisering zou moeten bijdragen tot een verhoging van de efficiëntie met 18% in de komende vijf jaar. Ook zouden nieuwe, disruptieve businessmodellen meer en meer hun intrede moeten doen.
 
Een recent onderzoek van PwC bij meer dan 500 chief procurement officers (CPO’s) verspreid over 20 landen toont aan dat er maar bij 16% van de bedrijven een duidelijke visie is omtrent de digitalisering van aankoop. We merken grote verschillen op binnen de verschillende sectoren. Telecommunicatie en de farmaceutische industrie blijken de meest mature industrieën met betrekking tot digitalisering binnen aankoop.
 
De verdere digitalisering moet de aankoopafdeling beter in staat stellen om de TVO (total value of ownership) van een product of service beter te managen, het uiteindelijke doel van elke hedendaagse aankoopafdeling.
De verbeterde toegang tot data en er op een slimme manier mee omgaan moet de aankoopafdeling in staat stellen de performantie op te drijven. Zo kan category management beter worden onderbouwd en uitgewerkt en kan ook de aankoop van bepaalde producten en diensten efficiënter verlopen. Eveneens geeft de toegang tot real-time track & trace data de mogelijkheid om een hechte relatie aan te gaan met de verschillende leveranciers om zo planningsbeslissingen te optimaliseren en risico’s te vermijden. Hoewel het toch al enkele jaren mogelijk is om digitaal beter te integreren met leveranciers, blijken weinig bedrijven hier concrete actie ondernomen te hebben.


De digitalisering is een belangrijke katalysator om van de aankoopafdeling een strategische business partner te maken in het bedrijf. Aankoop wordt een belangrijke schakel tussen de interne klanten en leveranciers met een sterke focus op waardecreatie. De operationele rol van aankoop zal steeds kleiner worden. Die operationele activiteiten kunnen immers veel efficiënter en sneller dan voorheen worden uitgevoerd met ondersteuning van bepaalde applicaties. Maar deze zogenaamde Procurement 4.0 blijkt volgens de studie van PwC dus nog geen realiteit. Hoewel in steeds meer organisaties aankoop een meer strategische rol krijgt toegewezen, is er nog veel onbenut potentieel in innovatieve digitale toepassingen.
 
Bedrijven moeten zich eerst toeleggen op de ontwikkeling van een solide basis om de digitalisering te ondersteunen: kwalitatieve data en personeel met de juiste vaardigheden vormen daarbij de grootste uitdagingen.
 
Tekort aan (digitale) vaardigheden
Mensen met de juiste vaardigheden blijken ook binnen aankoop een van de belangrijkste pijnpunten. Van de respondenten in de studie gaf 34% aan dat een gebrek aan de juiste vaardigheden het grootste probleem was bij het aanpakken van digitale uitdagingen. Dat is echter geen aankoopspecifiek probleem. Uit een survey die PwC eerder dit jaar bij meer dan 1.400 CEO’s wereldwijd voerde, bleek eveneens dat 77% van hen ‘the war on talent’ de grootste bedreiging voor hun bedrijf beschouwden. Bij Belgische CEO’s ligt dat zelfs nog hoger en zegt 94% van hen dat ze de digitale skills van hun medewerkers een prioriteit vinden om in de komende jaren het verschil te kunnen maken. Ook binnen aankoop blijken personen die in staat zijn met de veelheid aan data om te gaan en er de juiste conclusies uit te trekken, belangrijk om als organisatie te kunnen innoveren en digitaliseren.
 
Datakwaliteit laat vaak te wensen over
Naast het gebrek aan gekwalificeerde medewerkers geven verscheidene CPO’s ook aan dat de beschikbare data verre van optimaal zijn. Zo beweerde 43% van de bedrijven dat de slechte kwaliteit van data een van de belangrijkste problemen is waardoor analyses niet naar een hoger niveau kunnen worden getild. De onvolledigheid, onjuistheid of simpelweg het niet kunnen verkrijgen van data blijkt dus zelfs in dit digitale tijdperk nog steeds een groot probleem. Dat staat echter wel in contrast met het feit dat meer dan 70% van de bedrijven verwachten dat ze kosten kunnen schrappen door beter gebruik te maken van big data. In aankoop zouden die data immers kunnen zorgen voor een nieuwe benadering van service levels of voor een betere inplanning van aankoopbeslissingen.
 
Kortom, het is duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is voordat we echt van Procurement 4.0 kunnen spreken. Zowel personeel met de juiste skills als kwaliteitsvolle data houden verdere ontwikkeling tegen. Op operationeel vlak zien we wel steeds vaker al implementaties en praktische toepassingen, maar op strategisch niveau kunnen veel aankoopafdelingen nog grote stappen zetten. De digitale wensen van CEO’s zijn er wel, maar de (r)evolutie naar een meer strategische en meer efficiënte positie van aankoop in een digitale context heeft nog een lange weg te gaan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.