Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
De heftruckmarkt anno 2024
Een van de meest vertrouwde elementen in het magazijn is ongetwijfeld de heftruck. Uiteraard moet ook deze allrounder mee met de snelle ontwikkelingen in de markt. Als CEO van de onafhankelijke heftruckverdeler B-Close volgt Eric Maertens de ontwikkelingen in de sector op de voet. Hij geeft ons een overzicht van de huidige trends, de uitdagingen en de toekomstperspectieven.
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Rethinking Supply Chain
In vijf jaar tijd is er op supply chain vlak veel veranderd. Dus besloot Bram Desmet, professor aan de Vlerick Business School en CEO van Solventure, een derde boek te schrijven. In ‘Rethinking Supply Chain’ focust hij op strategisch gedreven, duurzame en veerkrachtige supply chains. Het boek moet bedrijven aan het denken zetten over hoe ze het duurzaamheidsaspect aan hun supply chain driehoek kunnen koppelen en waarom het zo belangrijk is te evolueren naar S&OP 2.0, bijvoorbeeld.
Actie in je magazijn: kies voor magazijnrobots
(Advertorial) Klanten verwachten vandaag de dag dat hun bestelling zo snel mogelijk wordt geleverd, het liefst nog dezelfde dag. Dit legt een enorme druk op bedrijven en hun magazijnen, die daarvoor veerkrachtig en duurzaam moeten opereren.
Case study Optima T
Om de veiligheid van hun werknemers, apparatuur en materialen in hun ultramoderne CO2- neutrale magazijn te garanderen, heeft OptimaT zich laten adviseren bij A-SAFE, experts op het gebied van veiligheidsoplossingen.
Het project resulteerde in de installatie van een reeks oplossingen in de faciliteiten, waaronder barrières om de veiligheid van voetgangers in het magazijn te verbeteren en barrières bij laadkades, om een buffer te bieden tussen werknemers die in dit gebied werken en vorkheftrucks die er gebruikt worden.
Verhoogde veiligheid, kostenbesparingen en hoge ROI voor Katoen Natie na samenwerking met A-SAFE
Katoen Natie, een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in 39 landen en 50.000 medewerkers wereldwijd, wil personeel, voorraad en hun pand in Gent beschermen.
Met ongeveer 1.000 medewerkers en 350.000 vierkante meter aan magazijnen en kantoren, heeft Katoen Natie samen met A-SAFE, een toonaangevende producent van veiligheidsoplossingen, een veilige werkomgeving gecreëerd.
De samenwerking tussen Katoen Natie en A-SAFE begon in 2018 via een aanbestedingsproces. A-SAFE kwam als beste naar voren en sindsdien blijven ze nauw samenwerken. Dimitri Raman, Operationeel Directeur bij Katoen Natie: “A-SAFE is geselecteerd tijdens een aanbesteding en daarnaast hebben we ook de producten zelf getest en in die producttesten, samen met de al onafhankelijke testen van A-SAFE, kwamen zij als beste uit de bus.” De samenwerking leidde tot plaatsing van effectieve veiligheidsoplossingen met een terugverdientijd van één tot twee jaar na installatie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik
Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.
Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat
Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.
DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port
Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.
H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over
Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.
CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen
IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.
Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen
Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.
Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023
(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.
Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023
(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.
Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië
De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.
DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux
DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.