Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
De heftruckmarkt anno 2024
Een van de meest vertrouwde elementen in het magazijn is ongetwijfeld de heftruck. Uiteraard moet ook deze allrounder mee met de snelle ontwikkelingen in de markt. Als CEO van de onafhankelijke heftruckverdeler B-Close volgt Eric Maertens de ontwikkelingen in de sector op de voet. Hij geeft ons een overzicht van de huidige trends, de uitdagingen en de toekomstperspectieven.
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Rethinking Supply Chain
In vijf jaar tijd is er op supply chain vlak veel veranderd. Dus besloot Bram Desmet, professor aan de Vlerick Business School en CEO van Solventure, een derde boek te schrijven. In ‘Rethinking Supply Chain’ focust hij op strategisch gedreven, duurzame en veerkrachtige supply chains. Het boek moet bedrijven aan het denken zetten over hoe ze het duurzaamheidsaspect aan hun supply chain driehoek kunnen koppelen en waarom het zo belangrijk is te evolueren naar S&OP 2.0, bijvoorbeeld.
Actie in je magazijn: kies voor magazijnrobots
(Advertorial) Klanten verwachten vandaag de dag dat hun bestelling zo snel mogelijk wordt geleverd, het liefst nog dezelfde dag. Dit legt een enorme druk op bedrijven en hun magazijnen, die daarvoor veerkrachtig en duurzaam moeten opereren.
Case study Optima T
Om de veiligheid van hun werknemers, apparatuur en materialen in hun ultramoderne CO2- neutrale magazijn te garanderen, heeft OptimaT zich laten adviseren bij A-SAFE, experts op het gebied van veiligheidsoplossingen.
Het project resulteerde in de installatie van een reeks oplossingen in de faciliteiten, waaronder barrières om de veiligheid van voetgangers in het magazijn te verbeteren en barrières bij laadkades, om een buffer te bieden tussen werknemers die in dit gebied werken en vorkheftrucks die er gebruikt worden.
Verhoogde veiligheid, kostenbesparingen en hoge ROI voor Katoen Natie na samenwerking met A-SAFE
Katoen Natie, een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in 39 landen en 50.000 medewerkers wereldwijd, wil personeel, voorraad en hun pand in Gent beschermen.
Met ongeveer 1.000 medewerkers en 350.000 vierkante meter aan magazijnen en kantoren, heeft Katoen Natie samen met A-SAFE, een toonaangevende producent van veiligheidsoplossingen, een veilige werkomgeving gecreëerd.
De samenwerking tussen Katoen Natie en A-SAFE begon in 2018 via een aanbestedingsproces. A-SAFE kwam als beste naar voren en sindsdien blijven ze nauw samenwerken. Dimitri Raman, Operationeel Directeur bij Katoen Natie: “A-SAFE is geselecteerd tijdens een aanbesteding en daarnaast hebben we ook de producten zelf getest en in die producttesten, samen met de al onafhankelijke testen van A-SAFE, kwamen zij als beste uit de bus.” De samenwerking leidde tot plaatsing van effectieve veiligheidsoplossingen met een terugverdientijd van één tot twee jaar na installatie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic
Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.
Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering
Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.
Hardis Group opent vestiging in Italië
Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).
Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor
Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.
TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa
Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.
Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België
Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.
Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot
Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.
Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen
Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.
De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”
Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren
Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.