Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Wat heeft AI in petto voor de supply chain-wereld?
De grenzen van artificiële intelligentie als tool om de supply chain-wereld te transformeren, reiken oneindig ver. Volgens Duncan Jones, hoofdanalist bij het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Forrester Research, kunnen operationele afdelingen zich beter op de strategische kant van de zaken richten met systemen die gebruik maken van AI en machine learning om belangrijke supply chain-processen te automatiseren en digitaliseren.
Het potentieel van telelogistiek
Autonoom vrachtvervoer beheerst al vele jaren de debatten rond de logistieke operaties van de toekomst. Ondanks verschillende beloftevolle proefopstellingen verplaatsen zich vooralsnog geen zelfrijdende trucks over onze wegen. Teleoperatie slaat misschien wel de brug tussen vrachtwagentransport zoals we dat vandaag kennen en volledig autonome vervoersmodi.
Magazijn met oog voor lange termijn
Een compacte opslag met slimme sturing. Dat is de basis van het distributiecentrum van Dassy Europe in Brugge. Dat dit concept de producent van werkkleding geen windeieren legt, blijkt wel tien jaar na de oprichting van het magazijn. Ondanks de snelle groei slaagt de ambitieuze kmo erin telkens een versnelling hoger te schakelen.
Structurele veranderingen dringen zich op
De snelheid waarmee disruptieve incidenten elkaar opvolgen, is haast ongezien. Na de covidcrisis en de volatiele grondstoffenmarkten zet ook de invasie van Rusland in Oekraïne de mondiale supply chains onder druk. Almaar meer bevoorradingsketens slagen er niet langer in de externe verstoringen het hoofd te bieden.
De strijd met SKU-complexiteit
Er sluipen steeds meer SKU’s (stock keeping units) onze supply chain binnen. Vaak met het argument dat ze de verkoopkansen verhogen. Maar tegelijk ondermijnen te veel SKU’s de efficiëntie van de supply chain. Daarom moeten we vaker stilstaan bij welke we willen houden en van welke we beter afscheid nemen.
Cult Antwerpen consolideert goederenstromen
Duurzame stadsdistributie: er is al heel wat inkt over gevloeid. Meer nog, ook heel wat proefprojecten liepen al errond. In Antwerpen is dat nieuwe logistieke concept sinds midden maart 2022 nu ook een operationele realiteit. “Economische groei loskoppelen van de CO2-uitstoot: dat is de uitdaging waar we vandaag voor staan”, stelt Alex Van Breedam, drijvende kracht achter het CULT-initiatief.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
B2A Technology wordt Alstef Group
Na de overname van het Nieuw-Zeelandse Glidepath en de aanstelling van Nicolas Breton als chief operating officer heeft B2A Technology, leverancier van o.m. systemen voor automatische bagageafhandeling, nu ook een naamsverandering doorgevoerd.
Hoe combineer je e-commerce met fysieke winkels?
Artikel - Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een constante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is.
Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution
Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen.
Trends Business Information lanceert ProspectFinder
Artikel - Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje.
Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren
Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.
Generix Group voldoet aan Europese interoperabiliteitsnormen voor e-invoicing
Eerder deze maand presenteerde Generix Group de ontwikkelingen in het kader van het EURINV-project aan de vertegenwoordigers van het programma ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Het ‘Connecting Europe Facility’ programma wordt beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor innovatie en netwerken (IENA) binnen de Europese Commissie.
Alibaba gaat leveren met autonome robots
De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.
Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017
In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.
First en last mile als succesfactor in retail en logistiek
Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.
Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller
In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.