Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Hoe IoT volledige transparantie in uw supply chain biedt
Brexit en het componententekort in de nasleep van corona dwingen bedrijven in de maakindustrie om hun supply chain beter in kaart te brengen. Maar ook de versnipperde verantwoordelijkheid in hun toeleveringsketen, met tal van partners die instaan voor onder meer de productie, assemblage en distributie, versterkt hun nood aan transparantie en accountability, willen ze competitief blijven.
Hoe nieuwe bedrijven in het S&OP-proces integreren?
Hologic heeft een hart voor vrouwen. Met het oog op verdere specialisatie, schuwt de leverancier van diagnoseapparatuur om borstkankers op te sporen het overnamepad niet. Maar pas overgenomen bedrijven brengen ook nieuwe planningsgewoonten met zich mee.
Wat heeft AI in petto voor de supply chain-wereld?
De grenzen van artificiële intelligentie als tool om de supply chain-wereld te transformeren, reiken oneindig ver. Volgens Duncan Jones, hoofdanalist bij het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Forrester Research, kunnen operationele afdelingen zich beter op de strategische kant van de zaken richten met systemen die gebruik maken van AI en machine learning om belangrijke supply chain-processen te automatiseren en digitaliseren.
Het potentieel van telelogistiek
Autonoom vrachtvervoer beheerst al vele jaren de debatten rond de logistieke operaties van de toekomst. Ondanks verschillende beloftevolle proefopstellingen verplaatsen zich vooralsnog geen zelfrijdende trucks over onze wegen. Teleoperatie slaat misschien wel de brug tussen vrachtwagentransport zoals we dat vandaag kennen en volledig autonome vervoersmodi.
Magazijn met oog voor lange termijn
Een compacte opslag met slimme sturing. Dat is de basis van het distributiecentrum van Dassy Europe in Brugge. Dat dit concept de producent van werkkleding geen windeieren legt, blijkt wel tien jaar na de oprichting van het magazijn. Ondanks de snelle groei slaagt de ambitieuze kmo erin telkens een versnelling hoger te schakelen.
Structurele veranderingen dringen zich op
De snelheid waarmee disruptieve incidenten elkaar opvolgen, is haast ongezien. Na de covidcrisis en de volatiele grondstoffenmarkten zet ook de invasie van Rusland in Oekraïne de mondiale supply chains onder druk. Almaar meer bevoorradingsketens slagen er niet langer in de externe verstoringen het hoofd te bieden.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Interroll en Viastore gaan nauwer samenwerken
Interroll, aanbieder van material handling oplossingen, en Viastore, leverancier van o.a. kant-en-klare intralogistieke systemen en software, hebben een overeenkomst gesloten om in de toekomst nauwer samen te werken op het gebied van conveyor technologie.
Danfoss transformeert naar digitaal magazijn met ZetesMedea
Het Deense Danfoss is wereldwijd een belangrijke fabrikant van systemen voor warmteoverdracht zoals platenwarmtewisselaars. In 2016 nam het bedrijf integraal Sondex Holding A/S over. Door die fusie moest Sondex de digitaliseringsstandaarden aan de Danfoss Group aanpassen en de bestaande papieren systemen vervangen.
Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site
Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.
Sales & Operations Planning meer dan actueel
(Advertorial) De huidige volatiliteit die we meemaken bij klanten, leveranciers en service bedrijven heeft een onmiddellijke impact op onze werking. Meer dan ooit is het dus belangrijk om correct af te stemmen tussen de verschillende afdelingen van de onderneming en samen duidelijke richtingen te bepalen om de problemen aan te pakken.
Terumo boekt 30% tijdswinst in scanning proces
(Advertorial) De implementatie van de scantoestellen gebeurde uiteraard na een grondige testing. De resultaten van deze test spraken voor zich. Lees meer...
GeoDynamics zet koers naar het Verenigd Koninkrijk
Het Kortrijkse IT-bedrijf GeoDynamics is een van de toonaangevende spelers op het gebied van tracking & tracing. Jarenlang al voorziet het bedrijf belangrijke Belgische wieler- en racewedstrijden van trackers waarmee de organisatie de deelnemers in real time kan opvolgen.
Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem
Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.
Stow Robotics verwerft meerderheidsbelang in iFollow
Stow Robotics, de businessunit magazijnautomatisering van Stow Group, neemt een meerderheidsbelang in het Franse roboticabedrijf iFollow SAS. In september 2021 werd Stow Robotics in het leven geroepen. Daarin werden alle bestaande geautomatiseerde oplossingen voor pallets en bakken en aanverwante diensten en teams van Stow Group gehergroepeerd.
Swisslog automatiseert gerobotiseerd micro-fulfilmentcenter in Koeweit
Het micro-fulfilmentcenter (MFC) van het e-grocery platform Raha in Koeweit is totaal vernieuwd. Swisslog, aanbieder van automatiseringsoplossingen voor de logistieke sector, ontwierp voor Raha naar eigen zeggen het eerste fulfilmentcenter in het Midden-Oosten dat volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd is.
Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op
De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.