Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Magazijnen op risico bouwen wordt weer interessant
Op de Industriezone Genk-Zuid verrijst momenteel het nieuwe logistieke vastgoedproject van Logistics Capital Partners. Tegen de stroom van de voorbije jaren in is dat een speculatieve ontwikkeling. “Een weloverwogen keuze”, stelt Kristof Verstraeten, oprichter en partner van Logistics Capital Partners.
Logistieke blauwdruk ondersteunt groeispurt Active Ants
Active Ants nam in Roosendaal een ultramodern e-fulfilment centrum in gebruik. Op unieke wijze werken mensen en robots er efficiënt naast én met elkaar. Het concept dient als blauwdruk voor verdere uitbreiding van de e-fulfilment activiteiten in Europa en kwam tot stand in nauwe samenwerking met Groenewout.
Moeten we onze productie dichter bij huis brengen?
Dat we onze supply chains veerkrachtiger moeten krijgen, is intussen wel duidelijk. Daarom overwegen steeds meer bedrijven hun productieactiviteiten (terug) naar Europa te brengen. Maar is dat wel altijd zo’n goed idee? “Dat is het alleen als we grondig hebben nagedacht over de kosten én als we dan ook lokale leveranciers zoeken”, meent prof. dr. Kai Hoberg, professor of Supply Chain and Operations Strategy aan de Kühne Logistics University in Hamburg.
Potentieel van data beter benutten
De gigantische berg data waarop we vandaag zitten, creëert enorme mogelijkheden. Alleen slagen bedrijven er nog maar met mondjesmaat in het volle potentieel te benutten. Om organisaties te helpen ontdekken hoever ze op het vlak van data-integratie staan en waar ze naartoe willen, werd de Data Ambition Matrix ontwikkeld.
Handling op maat van de gebruiker
Meer dan ooit willen bedrijven material handling equipment dat precies die functionaliteit biedt die ze nodig hebben, niet meer en zeker niet minder. Daarom heeft Hyster zijn productieproces zo ingericht dat heftrucks nog meer op maat van de specifieke behoeften en de chauffeur kunnen worden gefinetuned.
Werken aan de supply chain van de toekomst
Hoe bedrijven ervoor kunnen zorgen dat ze hun supply chains en logistiek snel kunnen aanpassen aan nieuwe uitdagingen en aan de verwachtingen van de klant kunnen voldoen. In verschillende sectoren en bedrijfstakken heeft de COVID-19-pandemie leiders ertoe aangezet zich te beraden op hoe ze hun bedrijf runnen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Groep Verelst reduceert kosten met IoT-oplossing van Sensolus
Al het prefab beton en staal dat bouwonderneming Groep Verelst voor werven produceert, wordt op opleggers geladen en gestockeerd. Een relatief klein team beheert die aanzienlijke vloot van een zeventigtal eigen opleggers, aangevuld met opleggers van een onderaannemer en leveranciers.
Transportplatform Dashdoc voortaan ook actief in België
Dashdoc, ontwikkelaar van digitale tools voor transporteurs en vrachtwagenchauffeurs, is voortaan ook actief in België. Het van oorsprong Franse bedrijf opent een kantoor in Antwerpen en wil transportbedrijven helpen hun administratie te digitaliseren m.b.v.
Ahlers Trade Facilitation - Doing business in China
(Advertorial) As the second-largest consumer economy in the world, China has been at the forefront of marketing trends shaping the global economy. Arno Coster, Director of Sales, and Business Development at Ahlers introduces trade facilitation and explains how foreign companies can thrive whilst setting up their business in China in this short video.
Agidens en Objective sluiten partnership voor implementatie digitale softwareoplossingen
Agidens International, een Europese automation solutions provider voor de procesindustrie, en Objective International, een in België gevestigde MES- en WMS-provider voor middelgrote klanten in de maak- en procesindustrie, zijn een partnership aangegaan.
Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor
De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren.
Faurecia optimaliseert logistiek met 3DExperience-platform van Dassault Systèmes
Faurecia, onderdeel van de Group Forvia – een toonaangevende toeleverancier van de automobielindustrie – vergroot de inzet van het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes. Het bedrijf optimaliseert daarmee de inkomende logistiek voor automatisch geleide voertuigen (AGV).
Kardex Mlog bouwt mee aan hoogbouwmagazijn voor witgoed
De Duitse aanbieder van logistiek vastgoed RHW Logistik GmbH bouwt in de haven van Krefeld een nieuw geautomatiseerd logistiek centrum met opslag- en verzendcapaciteit voor elektrische huishoudelijke apparaten. Voor de realisatie van de logistieke infrastructuur doet het bedrijf een beroep op Kardex Mlog.
Tailormade Logistics vergroot hub in Henegouwse Ghlin
Tailormade Logistics (TML) heeft een tweede warehouse in Ghlin, een deelgemeente van Bergen, in gebruik genomen. Het nieuwe warehouse heeft een oppervlakte van 19.000m2 en telt 20 laadkades. Het werd gebouwd naast de bestaande site met een magazijn van 25.000m2, dat vier jaar geleden in gebruik werd genomen.
Bonfix installeert Fastpick-oplossing van Vanderlande
Bonfix is een Nederlandse leverancier van fittingen, kranen, koppelingen en aanverwante producten voor (sanitaire) installaties en cv-installaties. Momenteel laat het familiebedrijf in Zwolle een nieuw distributiecentrum bouwen, dat naar verwachting in de eerste helft van 2023 volledig operationeel zal zijn.
Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen
De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.