Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Klaar voor groeiende e-commerce
Ondanks haar eerder conservatieve imago is ook de vleesverwerkende industrie vandaag volop in beweging. Daar zitten de veranderende consumentengewoonten voor veel tussen. Zo stelt het vleesverwerkende bedrijf Westvlees uit Westrozebeke vast dat de verkoop van voorverpakt vlees duidelijk in de lift zit.
Wanneer klanten fans worden
Het succes van een logistiek dienstverlener als Dynalogic staat of valt uiteindelijk met de klantentevredenheid. Om het niveau van zijn klantentevredenheid te handhaven en zo mogelijk nog te verhogen, investeerde Dynalogic tussen 2018 en 2021 in een programma voor digitale innovatie.
Magazijnen op risico bouwen wordt weer interessant
Op de Industriezone Genk-Zuid verrijst momenteel het nieuwe logistieke vastgoedproject van Logistics Capital Partners. Tegen de stroom van de voorbije jaren in is dat een speculatieve ontwikkeling. “Een weloverwogen keuze”, stelt Kristof Verstraeten, oprichter en partner van Logistics Capital Partners.
Logistieke blauwdruk ondersteunt groeispurt Active Ants
Active Ants nam in Roosendaal een ultramodern e-fulfilment centrum in gebruik. Op unieke wijze werken mensen en robots er efficiënt naast én met elkaar. Het concept dient als blauwdruk voor verdere uitbreiding van de e-fulfilment activiteiten in Europa en kwam tot stand in nauwe samenwerking met Groenewout.
Moeten we onze productie dichter bij huis brengen?
Dat we onze supply chains veerkrachtiger moeten krijgen, is intussen wel duidelijk. Daarom overwegen steeds meer bedrijven hun productieactiviteiten (terug) naar Europa te brengen. Maar is dat wel altijd zo’n goed idee? “Dat is het alleen als we grondig hebben nagedacht over de kosten én als we dan ook lokale leveranciers zoeken”, meent prof. dr. Kai Hoberg, professor of Supply Chain and Operations Strategy aan de Kühne Logistics University in Hamburg.
Potentieel van data beter benutten
De gigantische berg data waarop we vandaag zitten, creëert enorme mogelijkheden. Alleen slagen bedrijven er nog maar met mondjesmaat in het volle potentieel te benutten. Om organisaties te helpen ontdekken hoever ze op het vlak van data-integratie staan en waar ze naartoe willen, werd de Data Ambition Matrix ontwikkeld.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Prologis breidt stedelijke infill-portefeuille in Europa uit door overname vastgoed van Crossbay
Logistiek vastgoedorganisatie Prologis heeft een portefeuille van 128 logistieke gebouwen en zes nieuw te ontwikkelen projecten aangekocht van last-mile operator Crossbay, dat zich als stedelijk logistiek platform richt op single-tenant distributiecentra in de buurt van aanvoersteden in Europa.
Webfleet lanceert compacte Driver Terminal PRO M voor navigatie en workflow management
Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, lanceert zijn nieuwe compacte PRO Driver Terminal: de PRO M. De robuuste terminal voor professionele wagenparken is uitgerust met geavanceerde technologieën die bestuurders en wagenparkbeheerders moeten helpen de efficiëntie en productiviteit van hun werk te verhogen.
Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday
(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.
Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen
Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur.
DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce
DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.
Management buy-out bij BD Media en BD Logistics
BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group.
Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro
Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.
Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector
Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.
Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks
Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.
Leuze introduceert nieuwe 36-serie sensoren voor detectie van objecten
Voor de nauwkeurige detectie van objecten heeft Leuze de nieuwe 36-sensorserie ontwikkeld. De sensoren zijn geschikt voor toepassing in de intralogistiek, de automobielindustrie en voor verpakkingssystemen. Ze detecteren voorwerpen met verschillende optische eigenschappen, zelfs op grote afstand, bij trillingen, omgevingslicht of vervuiling.