Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Digitale transformatie ondersteunt groei
Wat doe je als groeien steeds moeilijker wordt? Met die prangende vraag worstelde het kunststofproductiebedrijf Didak Injection in 2018. Een van de verlossende antwoorden luidde toen: maximaal automatiseren. Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag zorgt een geïntegreerde WMS- en MES-oplossing mee voor de digitale transformatie van het spuitgietbedrijf.
Vijftig jaar Pics Belgium
Een halve eeuw opleidingen en netwerken. Dat verdient een feestje. En zo geschiedde. Tegen de achtergrond van de sfeervolle Plantentuin in Meise kwamen leden en sympathisanten samen om deze heuglijke gebeurtenis te vieren. Tegelijk nam voormalig voorzitter professor Luc Chalmet de aanwezigen in vogelvlucht mee doorheen de geschiedenis van de organisatie.
Meer capaciteit aan een hogere verwerkingssnelheid
Klanten die artikelen op het onlineplatform Bol.com kopen, willen hun bestelling graag snel in huis. Bedrijven die hun verkoop via Bol.com organiseren, besteden daarom almaar meer hun operationele logistiek aan dat bedrijf uit. Om de komende jaren verder te kunnen groeien en innoveren, heeft Bol.com zijn fulfilment center in Waalwijk in één klap verdubbeld.
In house shop voor nieuwe ontwikkelingen
Als het op innovatieve ontwikkelingen aankomt, zit Arjan van Baarle, op de eerste rij. Als global head of Contract Logistics Innovation & Automation bij Kuehne + Nagel buigt hij zich over alle innovaties die mogelijkheden bieden voor de organisatie.
Technologie maakt logistieke dienstverleners productiever
Snelheid, kosten en accuraatheid. Al jaren leggen logistiek dienstverleners daarop hun focus. Alleen wordt het met de steeds complexere supply chains ook steeds moeilijker om de targets te halen. De constante en onvoorspelbare druk doet meer en meer logistiek dienstverleners naar nieuwe technologieën grijpen om een hoge performantie te kunnen handhaven.
De software groeit mee met het bedrijf
Stoffels Tomaten is een modern tomatenbedrijf. Het zet niet alleen in op kwaliteit, innovatie en duurzaamheid, maar ook op digitalisering. Met de combinatie van Exact Online Handel Professional en een eigen WMS-tool laat Stoffels Tomaten zijn productie en administratie efficiëntie op elkaar aansluiten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over
Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.
CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen
IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.
Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen
Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.
Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023
(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.
Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023
(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.
Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië
De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.
DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux
DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.
Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich
Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.
BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen
De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.
Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie
Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.