Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Logistieke efficiëntie is relevanter dan ooit
Het Toyota Productie Systeem (TPS) geldt algemeen als de roots van lean manufacturing. Het systeem is erop gericht de beste kwaliteit, de maximale veiligheid en de kortste doorlooptijd te realiseren door verspilling te elimineren. Maar hoe functioneert TPS vandaag en helpt het om de hedendaagse disrupties te beantwoorden?
Hogere omloopsnelheid van voorraad leidt tot beter financieel resultaat
Voorraadoptimalisering is een van de stokpaardjes van professor Dirk Van Lindt. Hij verkondigt dat als je als bedrijf de omloopsnelheid van je voorraad opvoert, dat grote implicaties heeft op het financiële resultaat van je bedrijf. Meer zelfs, het voordeel op het vlak van werkkapitaal dat je op die manier realiseert, kan zelfs van dezelfde omvang zijn als de grootste investering die je ooit heeft uitgevoerd.
Potentieel van data en machine learning onderbenut
Zowel de wereldwijde supply chain als de consumentenvraag wijzigen sneller dan ooit tevoren. Een nauwkeurige voorspelling van die evoluties vormt bijgevolg een stevige uitdaging voor elke onderneming. Nicolas Vandeput helpt organisaties bij de ontwikkeling van hun forecastmodellen en publiceert binnenkort zijn derde boek over het onderwerp.
Investeren in extra efficiëntie
Traditioneel maritiem transport – containers op zeeschepen – was lange tijd een heel behoudsgezinde, rigide sector. Het duurde lang voor digitalisering er voet aan de grond vond. Maar toen dat eenmaal gebeurde, ging het snel. Vandaag geldt ‘shipping’ als een van de meest gedigitaliseerde takken van de logistieke sector.
De zin van conflicten in S&OP
Ideaal toch, als iedereen zich tijdens de S&OP-meeting zonder morren achter de beslissingen schaart? Toch levert dat niet altijd de beste resultaten op. Integendeel, het is zelfs bewezen dat gezond gemits en gemaar tot betere resultaten leidt.
Skypods betreden de Benelux
In de Value Chain nieuwsbrief kon u al lezen dat de Franse robotbouwer Exotec onlangs zijn 4.000e Skypod produceerde. Tot nu toe rijden er evenwel nog maar enkele van die magazijnrobots in de Benelux rond. Maar daarin wil Exotec nu verandering brengen door met zijn doorgedreven automatiseringsoplossing ook naar onze contreien uit te breiden.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Op naar een weerbare post Covid-19 supply chain
Artikel - Veel bedrijven zijn nog aan het bekomen van de schok die de coronacrisis in hun ketens heeft veroorzaakt. Toch is het raadzaam om – met de geleerde lessen in het achterhoofd – al na te denken over hoe we onze supply chain beter kunnen wapenen tegen dit of ander onheil dat vroeg of laat op ons afkomt.
Speelgoedproducent Haba automatiseert distributiecentrum met Dematic
De Duitse speelgoedproducent HABA Family of Companies verdeelt vanuit zijn distributiecentrum in Bad Rodach producten van Haba, Qiéro!, Fitz en Jako-O. Voor de automatisering van zijn retour- en verzendingslogistiek heeft HABA Family of Companies een beroep gedaan op Dematic.
Webinar Optimact
(Advertorial) Link naar een introductie Optimact met demo Optimact. Ga naar https://www.youtube.com/watch?v=Em-geZw-YP4
Still gaat voluit voor elektrisch met nieuwe RX 60 voor 3,5 tot 5 ton
‘Alles, behalve uitlaatgassen’. Met die slagzin heeft Still zijn nieuwe RX 60-familie aangekondigd. Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt de Duitse heftruckfabrikant uit met een volledig nieuwe familie van 3,5 tot 5 ton.
Engels ontwikkelt verrijdbare bakken voor onderste schap in magazijnen
In heel wat magazijnen waar het orderpicken handmatig verloopt, zorgen de onderste schappen voor (ergonomische) problemen. De producten zijn nauwelijks zichtbaar en de orderpickers moet vaak op hun knieën om iets uit het schap te pakken. Het onderste schap wordt daardoor amper benut.
CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst
Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
Food Blending betrekt nieuw magazijn en productiegebouw
Food Blending is een loonmengbedrijf voor humane voedingsstoffen in de voedingsindustrie. De kmo uit Evergem mengt en verpakt droge voedingsstoffen in de juiste verhouding waarna ze als afgewerkt product terug naar de klant gaan. Om verder te kunnen uitbreiden, vond het bedrijf even verderop van zijn huidige locatie een nieuwe, ruimere site.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.