Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Valentino’s recept voor groei, a sweet success
Valentino Chocolatier is een familiebedrijf in hart en nieren. De chocolatier produceert al meer dan 40 jaar Belgische chocolade en verdeelt z’n zoete creaties in alle uithoeken van de wereld. Nu de broers Jan en Rob Roelandts de fakkel hebben overgenomen van hun ouders, willen ze hun groeitraject ondersteunen met een modern ERP-systeem. Cegeka zet met Business Central het bedrijf op de digitale kaart.
D’Ieteren op volle toeren
Samen met Cegeka evolueerde de Belgische logistieke hub van D'Ieteren naar een geïntegreerde en geautomatiseerde toeleveringsketen
D'Ieteren is de exclusieve verdeler van merken zoals Volkswagen, Audi, Bentley en Porsche in België. Logistiek is dus een belangrijke prioriteit voor het bedrijf. Toen D'Ieteren besloot om de toeleveringsketen voor wisselstukken te optimaliseren en klaar te maken voor de bedrijfsstrategie van de toekomst, stond er dus heel wat op het spel. Cegeka begeleidde D'Ieteren bij de transformatie naar een "connected company' door Microsoft Dynamics 365 te implementeren. Hierbij was het belangrijk om uitvaltijd te vermijden en de vlotte dienstverlening voor klanten te behouden.
Somatie Fie’s sprong naar de toekomst
Somati Fie heeft dagelijks een honderdtal servicetechnici rondrijden. Hun taak? Bedrijven helpen om hun brandveiligheid te verzekeren. Dat is een complexe operatie waarvoor een degelijk ERP zeker geen overbodige luxe is. Jammer genoeg raakte Microsoft Navision verouderd en was Somati Fie niet klaar om meteen te upgraden naar Business Central. Daarom klopten ze aan bij Cegeka met de vraag om Navision te ondersteunen en tegelijkertijd de implementatie van het nieuwe ERP voor te bereiden.
Case Bol.com
Bol.com rekent op Reflex WMS voor het beheer van zijn nieuwe distributiecentrum in het Nederlandse Waalwijk. De e-handelaar liet zich overtuigen door de robuuste oplossing met korte leercurve, die zich 100% aanpast aan zijn logistieke processen en goederenstromen.
Case Renault
Renault Group is enkele jaren geleden gestart met een omvangrijk transformatieproject om zijn supply chain te digitaliseren, waarbij de autofabrikant de inhouse ontwikkelde logistieke oplossing in al zijn fabrieken vervangt door Reflex WMS. De doelstellingen zijn een beter beheer in realtime van de opslagruimtes en middelen, meer betrouwbare voorraadinformatie en traceerbaarheid en automatisering van bepaalde processen.
Case AB InBev
Na succesvolle implementaties in drie andere DC’s in België is ‘s werelds grootste bierbrouwer AB InBev nu ook in Charleroi live met Reflex WMS van leverancier Hardis Group. Het nieuwe WMS maakt de logistieke operaties van AB InBev niet alleen efficiënter, ze kunnen ook sneller worden aangepast aan nieuwe omstandigheden, vertelt sales operations support manager Bart Jansseune. “We kunnen veel korter op de bal spelen, eventuele wijzigingen doen we gewoon zelf.”
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic
Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.
Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering
Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.
Hardis Group opent vestiging in Italië
Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).
Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor
Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.
TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa
Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.
Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België
Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.
Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot
Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.
Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen
Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.
De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”
Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren
Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.