Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
PICS Supply Chain Café
Elke laatste donderdag van de maand organiseert PICS Belgium een één uur durende webdiscussie over specifieke supply chain-onderwerpen. Het onderwerp wordt geïntroduceerd door een specialist en daarbij is er ruimte voor discussie met en tussen de deelnemers.
Digital twin helpt fysieke wereld beter te begrijpen
Wendbaarheid en veerkracht wapenen organisaties tegen toekomstige verstoringen van de supply chain. Datatransparantie en zichtbaarheid vormen daartoe essentiële factoren. Een digital twin slaat een brug tussen de fysieke en virtuele wereld en helpt daarbij de nodige visibiliteit te bereiken.
Het pad naar nuluitstoot: duurzaam duurt het langst?
Duurzaamheid staat hoog op de agenda van de supply chain manager. Van kleine tot grote bedrijven, het hele ecosysteem van de supply chain heeft inmiddels een punt bereikt waarop directe actie aan de orde is. Die actie is nodig om duurzamer te opereren en op termijn tot een netto-nuluitstoot van broeikasgassen te komen.
IBP bepaalt ritme voor de hele organisatie
“Gevoel voor ritme triggert het samenhorigheidsgevoel”. Die overtuiging inspireerde muziekliefhebber Agnes Dyduch, global planning director bij Avon, om ook ritme in het Integrated Business Planning-proces te brengen. En met succes, want dankzij heel wat inspanningen slaagde het cosmeticabedrijf erin de neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Navigeren in een vat vol uitdagingen
We moeten er geen doekjes om winden: de transportsector heeft het vandaag niet makkelijk om het hoofd boven water te houden. Denken we maar aan de stijgende brandstofprijzen, de congestie op de wegen en de hete adem van de groene regelgeving in de nek.
Ken je deze vernieuwende trends op de werkvloer al?
De manier waarop we werken is de afgelopen jaren sterk veranderd en zal naar verwachting blijven evolueren. Moderne werkplekken zijn dan ook niet alleen functionele ruimtes, maar juist plekken waar medewerkers elkaar kunnen ontmoeten, samenwerken en groeien.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer
DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.
Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.
Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux
Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.
H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel
Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.
Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit
Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.
Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen
Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.
De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing
Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.
De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum
Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.
Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo
Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.
Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem
Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.