Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Diepvriesbedrijven willen meer logistieke ondersteuning
In de slipstream van de vele West-Vlaamse diepvriesbedrijven vinden we in de regio ook heel wat bedrijven die zich specialiseren in diepvriesopslag en -logistiek. Stockhabo is al meer dan twintig jaar een van de gevestigde namen in de branche.
Hoe kan je maatschappelijk verantwoord ondernemen in de logistiek integreren?
Vandaag de dag zijn energieverbruik en welzijn op het werk belangrijke aandachtspunten voor de meeste bedrijven. Door de energiecrisis en de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid (mens + planeet), neemt de belangstelling voor de invoering van een concreet en duurzaam MVO-beleid binnen bedrijven toe.
PICS Supply Chain Café
Elke laatste donderdag van de maand organiseert PICS Belgium een één uur durende webdiscussie over specifieke supply chain-onderwerpen. Het onderwerp wordt geïntroduceerd door een specialist en daarbij is er ruimte voor discussie met en tussen de deelnemers.
Digital twin helpt fysieke wereld beter te begrijpen
Wendbaarheid en veerkracht wapenen organisaties tegen toekomstige verstoringen van de supply chain. Datatransparantie en zichtbaarheid vormen daartoe essentiële factoren. Een digital twin slaat een brug tussen de fysieke en virtuele wereld en helpt daarbij de nodige visibiliteit te bereiken.
Het pad naar nuluitstoot: duurzaam duurt het langst?
Duurzaamheid staat hoog op de agenda van de supply chain manager. Van kleine tot grote bedrijven, het hele ecosysteem van de supply chain heeft inmiddels een punt bereikt waarop directe actie aan de orde is. Die actie is nodig om duurzamer te opereren en op termijn tot een netto-nuluitstoot van broeikasgassen te komen.
IBP bepaalt ritme voor de hele organisatie
“Gevoel voor ritme triggert het samenhorigheidsgevoel”. Die overtuiging inspireerde muziekliefhebber Agnes Dyduch, global planning director bij Avon, om ook ritme in het Integrated Business Planning-proces te brengen. En met succes, want dankzij heel wat inspanningen slaagde het cosmeticabedrijf erin de neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Resource center van Descartes biedt actuele info over sancties tegen Rusland
Descartes, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, opent een ‘resource center’ met actuele informatie over de sancties tegen Rusland. Daarmee wil Descartes bedrijven up-to-date informatie bieden over de gevolgen van die sancties voor hun bedrijfsvoering.
V-Zug bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met Jungheinrich
De Zwitserse fabrikant van huishoudelijke apparaten V-Zug maakt zijn vestiging van ongeveer 62.000 vierkante meter in Zug (Zwitserland) klaar voor de toekomst. Voor die vernieuwing doet het bedrijf een beroep op Jungheinrich, van wie het al langer hef- en magazijntrucks gebruikt.
“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”
(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.
Sensolus stelt met Track 1100 nieuwe IoT-tracker voor
Het Gentse bedrijf Sensolus, gespecialiseerd in traceer- en IoT-oplossingen, heeft zijn nieuwste tracker, de Track 1100, gelanceerd. De tracker stoelt op de energiezuinige NB-IoT-technologie (Narrowband Internet of Things), wat de low-power variant is van het gsm-netwerk waarover consumenten dagelijks communiceren.
Creating Your Digital Twin.
(Advertorial) A closer look at the new digital technologies and the enterprise transformation brought about by them. Join Miguel Van Asch in his discussion with Logistics Matters. Another highly recommended episode for you to watch: https://www.ahlers.com/en/news/business-cases-stories/podcast-digital-twin
Elevate-IT breidt uit en opent vestiging in Frankrijk
Als partner van Boltrics Professionals ondersteunt Elevate-IT al sinds 2014 logistiek dienstverleners in België en Spanje om hun bedrijfs- en logistieke processen te stroomlijnen met 3PL Dynamics. Het bedrijf uit Kontich breidt zijn IT-support nu ook uit naar Frankrijk.
Gentse organisaties creëren centrum voor circulaire economie
In het oude Manchester-gebouw op de oude Vynckier-site langs de Nieuwevaart in Gent is de circulaire incubator Circômplex geopend. Het betreft een ruimte van 5.000m² waarin start-ups, maar ook gevestigde waarden en onderwijsinstellingen kunnen experimenteren, innoveren en samenwerken.
Shypple gaat internationaal met opening Belgisch kantoor
Sinds 2016 is Shypple een digitale freight forwarding service, die intussen meer dan 3.000 bedrijven verbindt. Het technologiegedreven Shypple-platform biedt bedrijven end-to-end transparantie en controle over hun volledige supply chain. De digitale expediteur uit Rotterdam heeft nu ook een vestiging aan de haven van Antwerpen geopend.
Coolblue opent tv- en witgoeddepot voor Wallonië in Nijvel
Om in te spelen op de groei in Brussel en Wallonië, heeft Coolblue een derde Belgisch tv- en witgoeddepot geopend. Na Gent en Antwerpen, beschikt het e-commercebedrijf nu ook over een depot in Nijvel. Vanuit het nieuwe depot bezorgt en installeert Coolblue met zijn eigen bezorgservice CoolblueBezorgt alle grote producten, zoals wasmachines, koelkasten en televisies, aan klanten in Brussel en Wallonië.
Is jouw e-commerce klaar voor een circulaire toekomst?
(Advertorial) Door de covidpandemie heeft e-commerce nu écht zijn plek gevonden in ons koopgedrag. Maar daardoor moet de e-commerce logistiek aan nieuwe en specifieke eisen voldoen. Snelheid, flexibiliteit, beschikbaarheid en duurzaamheid staan bij shoppers voorop.