Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Schaarste aan logistiek vastgoed blijft markt parten spelen
In 2022 ging de opname van logistieke ruimten er duidelijk op vooruit. Zo blijkt uit de jaarlijkse cijfers van commercieel vastgoedspecialist JLL. Het voorbije jaar werd meer dan één miljoen vierkante meter logistieke ruimte verhuurd en verkocht.
AI voorbij met production intelligence
De maakindustrie staat voor een grote uitdaging. Consumenten leggen de lat almaar hoger voor de producten die ze kopen, zonder dat ze daar veel extra voor willen betalen. Innovatie, onder meer op basis van artificiële intelligentie, speelt een belangrijke rol om daaraan tegemoet te komen.
De grootste retailtransformatie ter wereld
De Duitse discountketen Aldi Süd reorganiseert zijn volledige IT-landschap. Daartoe behoren ook zijn supply chain platformen, waarbij het bedrijf maatwerksoftware inruilt voor pakketten die het op de markt aankoopt. Van aankoop, over voorraadbeheer, tot marketing en forecasting: het project behelst alle aspecten van de supply chain.
Op zoek naar meer efficiëntie en duurzaamheid
De vestiging van Elopak in het Nederlandse Terneuzen beschikt sinds kort over een volautomatisch hoogbouwmagazijn. De Noorse fabrikant van drankkartons heeft daarmee een grotere en efficiëntere opslagcapaciteit, tot 25 meter hoog, en is meteen klaar om zijn verdere groei te ondersteunen.
Diepvriesbedrijven willen meer logistieke ondersteuning
In de slipstream van de vele West-Vlaamse diepvriesbedrijven vinden we in de regio ook heel wat bedrijven die zich specialiseren in diepvriesopslag en -logistiek. Stockhabo is al meer dan twintig jaar een van de gevestigde namen in de branche.
Hoe kan je maatschappelijk verantwoord ondernemen in de logistiek integreren?
Vandaag de dag zijn energieverbruik en welzijn op het werk belangrijke aandachtspunten voor de meeste bedrijven. Door de energiecrisis en de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid (mens + planeet), neemt de belangstelling voor de invoering van een concreet en duurzaam MVO-beleid binnen bedrijven toe.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer
DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.
Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.
Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux
Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.
H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel
Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.
Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit
Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.
Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen
Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.
De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing
Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.
De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum
Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.
Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo
Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.
Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem
Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.