Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Booming business, uitdagende logistiek
Steeds meer mensen kopen verse voeding online. Dat lijkt ‘gefundenes Fressen’ voor producenten en supermarkten. Toch is niet iedereen even happig om op die tendens in te spelen. Het is immers niet evident om binnen dit segment efficiënt te leveren.
Innovatie. What else?
Sinds kort heeft het Franse ID Logistics vier nieuwe flexpickers in gebruik in zijn distributiecentrum voor Nespresso in Tilburg. De verwerking en het inpakken van een groot deel van de online bestellingen verlopen er volledig automatisch.
Schaarste aan logistiek vastgoed blijft markt parten spelen
In 2022 ging de opname van logistieke ruimten er duidelijk op vooruit. Zo blijkt uit de jaarlijkse cijfers van commercieel vastgoedspecialist JLL. Het voorbije jaar werd meer dan één miljoen vierkante meter logistieke ruimte verhuurd en verkocht.
AI voorbij met production intelligence
De maakindustrie staat voor een grote uitdaging. Consumenten leggen de lat almaar hoger voor de producten die ze kopen, zonder dat ze daar veel extra voor willen betalen. Innovatie, onder meer op basis van artificiële intelligentie, speelt een belangrijke rol om daaraan tegemoet te komen.
De grootste retailtransformatie ter wereld
De Duitse discountketen Aldi Süd reorganiseert zijn volledige IT-landschap. Daartoe behoren ook zijn supply chain platformen, waarbij het bedrijf maatwerksoftware inruilt voor pakketten die het op de markt aankoopt. Van aankoop, over voorraadbeheer, tot marketing en forecasting: het project behelst alle aspecten van de supply chain.
Op zoek naar meer efficiëntie en duurzaamheid
De vestiging van Elopak in het Nederlandse Terneuzen beschikt sinds kort over een volautomatisch hoogbouwmagazijn. De Noorse fabrikant van drankkartons heeft daarmee een grotere en efficiëntere opslagcapaciteit, tot 25 meter hoog, en is meteen klaar om zijn verdere groei te ondersteunen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Resource center van Descartes biedt actuele info over sancties tegen Rusland
Descartes, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, opent een ‘resource center’ met actuele informatie over de sancties tegen Rusland. Daarmee wil Descartes bedrijven up-to-date informatie bieden over de gevolgen van die sancties voor hun bedrijfsvoering.
V-Zug bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met Jungheinrich
De Zwitserse fabrikant van huishoudelijke apparaten V-Zug maakt zijn vestiging van ongeveer 62.000 vierkante meter in Zug (Zwitserland) klaar voor de toekomst. Voor die vernieuwing doet het bedrijf een beroep op Jungheinrich, van wie het al langer hef- en magazijntrucks gebruikt.
“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”
(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.
Sensolus stelt met Track 1100 nieuwe IoT-tracker voor
Het Gentse bedrijf Sensolus, gespecialiseerd in traceer- en IoT-oplossingen, heeft zijn nieuwste tracker, de Track 1100, gelanceerd. De tracker stoelt op de energiezuinige NB-IoT-technologie (Narrowband Internet of Things), wat de low-power variant is van het gsm-netwerk waarover consumenten dagelijks communiceren.
Creating Your Digital Twin.
(Advertorial) A closer look at the new digital technologies and the enterprise transformation brought about by them. Join Miguel Van Asch in his discussion with Logistics Matters. Another highly recommended episode for you to watch: https://www.ahlers.com/en/news/business-cases-stories/podcast-digital-twin
Elevate-IT breidt uit en opent vestiging in Frankrijk
Als partner van Boltrics Professionals ondersteunt Elevate-IT al sinds 2014 logistiek dienstverleners in België en Spanje om hun bedrijfs- en logistieke processen te stroomlijnen met 3PL Dynamics. Het bedrijf uit Kontich breidt zijn IT-support nu ook uit naar Frankrijk.
Gentse organisaties creëren centrum voor circulaire economie
In het oude Manchester-gebouw op de oude Vynckier-site langs de Nieuwevaart in Gent is de circulaire incubator Circômplex geopend. Het betreft een ruimte van 5.000m² waarin start-ups, maar ook gevestigde waarden en onderwijsinstellingen kunnen experimenteren, innoveren en samenwerken.
Shypple gaat internationaal met opening Belgisch kantoor
Sinds 2016 is Shypple een digitale freight forwarding service, die intussen meer dan 3.000 bedrijven verbindt. Het technologiegedreven Shypple-platform biedt bedrijven end-to-end transparantie en controle over hun volledige supply chain. De digitale expediteur uit Rotterdam heeft nu ook een vestiging aan de haven van Antwerpen geopend.
Coolblue opent tv- en witgoeddepot voor Wallonië in Nijvel
Om in te spelen op de groei in Brussel en Wallonië, heeft Coolblue een derde Belgisch tv- en witgoeddepot geopend. Na Gent en Antwerpen, beschikt het e-commercebedrijf nu ook over een depot in Nijvel. Vanuit het nieuwe depot bezorgt en installeert Coolblue met zijn eigen bezorgservice CoolblueBezorgt alle grote producten, zoals wasmachines, koelkasten en televisies, aan klanten in Brussel en Wallonië.
Is jouw e-commerce klaar voor een circulaire toekomst?
(Advertorial) Door de covidpandemie heeft e-commerce nu écht zijn plek gevonden in ons koopgedrag. Maar daardoor moet de e-commerce logistiek aan nieuwe en specifieke eisen voldoen. Snelheid, flexibiliteit, beschikbaarheid en duurzaamheid staan bij shoppers voorop.