Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Potentiële meerwaarde voor dienstverlener én klant
Inkoop van logistieke diensten wordt steeds vaker als een eenvoudige standaardactiviteit gezien. Verladers bereiden zich doorgaans goed voor en maken gebruik van makkelijk en vrij toegankelijke marktinformatie. Daarnaast gebruiken sommige inkopers geavanceerde technieken om tot de meest gunstige deal te komen.
“De toekomst ligt in onze handen”
Vorig jaar presenteerde de KION Groep zijn visie op het magazijn van de toekomst. Sindsdien krijgt Dematic, dat deel uitmaakt van de KION Groep, vaak de vraag of en waar dat magazijn te bezichtigen is. Over dat magazijn van de toekomst had het Dematic Expert Forum, in aanloop naar LogiMAT 2023, een gesprek met Andrea Campora, Senior Vice President bij Dematic EMEA Region.
Zo haal je alles uit je magazijnautomatisering
Waar magazijnautomatisering de eerste stap is om concurrerend te blijven in de huidige markt is een data-driven en geautomatiseerd magazijn de volgende stap om je concurrentievoordeel te bewaken en te vergroten. Het tijdperk waarin data voornamelijk werd gebruikt voor visualisatie en rapportage is voorbij.
Masterdata zijn onmisbaar voor transport van minder lucht
Voor logistiek dienstverleners gaan e-commerce en zo laag mogelijke transportkosten hand in hand. Ook toen Van Moer Logistics drie jaar geleden zijn eerste stappen in e-commerce zette, drong die uitdaging zich op. Maar al snel kwam Optioryx op hun pad, dat met 3D-software de optimale verpakking voor iedere set van producten berekent.
The Chocolate Box: duurzaam distributiecentrum
The Chocolate Box: een treffender naam had chocoladefabrikant Barry Callebaut allicht niet kunnen bedenken voor zijn Global Distribution Center (GDC) in Lokeren. “In dit gebouw komen de vier pijlers die onze langetermijnstrategie voor groei ondersteunen mooi tot uiting”, zegt Evelien Thienpondt, die als site manager het beheer van de nieuwe site voor haar rekening neemt.
Maak je verpakkingsstrategie e-commerce proof
E-commerce zit al jaren in de lift, maar tijdens de pandemie rezen de online orders pas echt de pan uit. Hoewel consumenten ondertussen ook de weg naar de fysieke winkel hebben terugvonden, heeft e-commerce zich nog sterker in onze maatschappij verankerd.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer
DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.
Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.
Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux
Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.
H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel
Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.
Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit
Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.
Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen
Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.
De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing
Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.
De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum
Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.
Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo
Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.
Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem
Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.