Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Supply chain innovatie als lijm tussen productiviteit en duurzaamheid
Net als de meeste organisaties wordt ook Coca-Cola Hellenic Bottling Company geconfronteerd met grote uitdagingen, de talrijke verstoringen in de keten en de hoge kostendruk voorop. Met als motto ‘een goede verdediging is de beste aanval’ gooit de organisatie haar strategische supply chain prioriteiten en bijhorende facilitators in de strijd.
Matrijscombinatie afgestemd op productieorder
Resilux is een wereldspeler op de verpakkingsmarkt van PET preforms en flessen voor food en non-food. In het productieproces van het bedrijf is de exacte combinatie van verschillende matrijscomponenten cruciaal. Om die verschillende onderdelen optimaal aan de verschillende productiesites en orders toe te wijzen, heeft Resilux zijn planningstraject geoptimaliseerd met behulp van een APS-tool (advanced planning & scheduling) van Actemium.
Controletoren signaleert afwijkingen
Om processen in productie en logistiek optimaal te stroomlijnen, is het noodzakelijk de planningsparameters voortdurend te evalueren en, waar nodig, te actualiseren. Janssen Pharmaceutica rolde samen met EyeOn een geautomatiseerde oplossing uit om zijn kritieke planningsparameters efficiënt te beoordelen met behulp van waarschuwingen door de controletoren.
WITRON blijft succesvol
Als internationaal marktleider op het gebied van geautomatiseerde logistiek voor voedselretail kan de WITRON Group terugkijken op een succesvol boekjaar 2022. De verkoop steeg met 14,3 procent vergeleken met een jaar eerder, naar 1,2 miljard euro.
De opmars van de direct-to-consumer business
De voorbije jaren zagen we de direct-to-consumer (DTC) business gestaag stijgen. Voor een extra boost zorgde de pandemie. Die evolutie brengt heel wat opportuniteiten, maar ook uitdagingen met zich mee. Deposco, leverancier van omnichannel fulfilment software, deed een onderzoek naar de maturiteit van de markt, de prioriteiten en de hindernissen onderweg.
Blockchain in de supply chain: hype or hit?
Op 27 april 2023 vond er opnieuw een PICS Supply Chain Café plaats. Het thema dat tijdens deze editie werd aangesneden, was ‘Blockchain’. Zou je als consument extra willen betalen voor cannabis als er een betrouwbare manier zou bestaan om na te gaan waar en onder welke omstandigheden de plant werd geteeld en welke stappen ze heeft ondergaan tot het moment van verkoop?
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.
Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in
Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.
DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten
Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.
Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).
Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op
In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.
Brady neemt Nordic ID over
Brady Corporation, met hoofdzetel in Milwaukee, Wisconsin, vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Met de overname van Nordic ID wil het bedrijf zijn positie als wereldwijde full-service leverancier van RFID- en Industrie 4.0-oplossingen versterken.
JooS Consulting lanceert supply chain spin-off Supply Change
Met ‘Supply Change’ lanceert het Belgische JooS Consulting op 1 juni een nieuwe spin-off. Het nieuwe bedrijf zal zich specifiek richten op het detacheren van consultants met logistieke expertise en kwam er door de groeiende vraag naar supply chain en logistieke profielen om processen te ondersteunen en te optimaliseren.
Extra geluiden op elektrische Volvo trucks voor meer veiligheid
Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.
Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop
Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.