Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Black Friday? In tijden van crisis en duurzaamheid is dat gewoon knettergek
Komende vrijdag maken we ons weer op voor knotsgekke taferelen. Black Friday mag dan wel een overgewaaide hype uit Amerika zijn, ook winkels in ons land kunnen zich niet meer permitteren om niet mee te doen. Het gevolg: extreme promoties, onvoorspelbaar aankoopgedrag, en zware druk op de voorraden van bedrijven. En net nu die voorraad meer dan ooit een probleem is.
Gemaximaliseerde efficiëntie voor een toenemend volume orders
ATS Group is een multidisciplinaire technologiegroep die zich richt op elektrische en automatiseringsprojecten, mechatronica, HVAC- en energieoplossingen, en de groothandel van elektrische onderdelen. Door de snelle uitbreiding van het bedrijf had het behoefte aan snellere orderpicking en optimalisatie van de beschikbare ruimte.
Boost magazijn efficiëntie met Vanas!
Ontdek hoe Vanas Engineering's interne transportsystemen uw magazijn transformeren. Onze geruisarme, energiezuinige conveyors verhogen productiviteit, versnellen workflows en garanderen veilig, ergonomisch werk. Met onze expertise ontwerpen we een op maat gemaakt systeem aangepast aan uw specifieke behoeften. Verhoog de efficiëntie van uw magazijn nu!
Toepassingen van Artificial Intelligence binnen voorraadbeheer
Kunstmatige intelligentie raakt steeds meer verweven in onze dagelijkse bezigheden. Ook binnen het vakgebied voorraadbeheer, dat steeds complexer wordt, is kunstmatige intelligentie van grote waarde.
Rooskleurige toekomst voor robotpicking
Er wordt al heel lang over gesproken, maar nog niet gek veel bedrijven hebben al robotpickers in hun magazijnen omarmd. “Nochtans wordt het potentieel steeds groter”, stelt Rueben Scriven, research manager bij het Britse marktonderzoeksbureau Interact Analysis. Hij verwacht dan ook dat de robotpickers de komende jaren steeds meer terrein zullen winnen in onze magazijnen. Een overzicht van de onderliggende drijvers die de adoptie in een stroomversnelling kunnen brengen.
Optimaal geautomatiseerd orderverzamelen
Aangezien orderpicking erg arbeidsintensief is, is het in een conventioneel magazijn ook het duurste proces. Bovendien heeft het de grootste impact op de kwaliteit van het magazijnwerk, gemeten via klantenklachten en voorraadverschillen na controle. Vandaar dat vandaag heel vaak in de richting van automatisering wordt gekeken. Diverse leveranciers zetten diverse oplossingen in de markt, met soms ongelooflijke te verwachten productiviteit. De klant zoekt dan weer naar een balans tussen de investeringskosten en het recupereren daarvan via hogere productiviteit, minder mensen en betere kwaliteit van het werk. Wij brengen een aantal van die oplossingen en concepten in kaart en focussen daarbij op detailpicking van relatief klein goed.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse
STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.
Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management
Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.
Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging
Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.
Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek
Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).
VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools
VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.
Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor
De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.
Descartes neemt Sellercloud over
Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.
Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport
Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.
Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement
Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.
Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.
In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026
(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.