Commerce Trends 2024 - 2025
Welcome to Supply Chain Commerce - A Manhattan Magazine 2024 / 2025
Recente artikelen
Heterogene vloten vragen dynamische integratie en orkestratie
Robots, we zien ze op steeds meer magazijn- en productievloeren logistieke taken vervullen. De verwachting is dat die vloten niet enkel zullen uitbreiden, maar ook steeds meer gediversifieerd zullen worden. Uiteraard is het belangrijk die heterogene vloten dan ook vlot te orkestreren. Hoe we die evolutie binnen de toenemende automatisering moeten zien en hoe we daar mee om kunnen gaan, vernemen we van Dwight Klappich, research vice president & Gartner fellow.
Nieuw algoritme versnelt orderpicking met 30 tot 60%
Dé vraag in e-commerce luidt: hoe kunnen we bestellingen zo snel mogelijk aan de klant leveren? De meeste bedrijven focussen dan op hoe ze de ‘first mile’ en de ‘last mile’ sneller kunnen overbruggen. Slechts weinige nemen de processen in het warehouse onder de loep, en al helemaal niet de manier waarop items worden opgeslagen. Dr. Mauricio Gámez (UAntwerpen) zag dat gat in het onderzoek en sprong erin. Hij ontwikkelde een algoritme voor stockage waarmee orderpickers tot wel dertig à zestig procent sneller kunnen werken, naargelang de stockagestrategie die het bedrijf voordien volgde.
Impact van macrotrends op warehousing
De huidige macrotrends in combinatie met de recente crisissen dwingen bedrijven ertoe hun supply chains te herbekijken. Onvermijdelijk heeft dat ook zijn weerslag op de magazijnen die daaraan gekoppeld zijn. Tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen gaf Luc Van Ostaeyen, managing director bij PwC, ons een verhelderend overzicht.
Meer dan een rekkenbouwer
Amper vijf jaar na de lancering van zijn eerste shuttle schakelt de roboticatak van Stow Group nog enkele versnellingen hoger. De in 2021 opgerichte divisie Stow Robotics gaat na een stevig groeitraject nu door het leven als Movu Robotics. Gewapend met een brede portfolio en na twee recente overnames begeeft het bedrijf zich ambitieus op de wereldmarkt van de automatiseringsoplossingen.
Meer dan een lockdowngril
De coronacrisis gaf e-commerce wereldwijd een ongeziene boost. Zogenaamde ‘brick and mortar’ winkels hadden het moeilijk om hun activiteiten online te vertalen, terwijl klassieke e-commerce – business-to-consumer (B2C) – volop profiteerde en een recordverkoop liet optekenen. In de slipstream daarvan zagen we de boom van een niche binnen de e-commerce: die van consumer-to-consumer (C2C) e-commerce.
De schaduwzijde van e-commerce en fast fashion
Online shoppen is meer ingeburgerd dan ooit tevoren en daar horen ook retouren bij. Uit cijfers van de Reverse Logistics Association blijkt dat klanten in Europa dertig tot veertig procent van de geleverde items terugsturen. Dat gaat gepaard met een economische, maar vooral ook ecologische impact, en plaatst de e-commercesector voor een grote verantwoordelijkheid.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Dematic gaat nieuw nationaal dc voor Woolworths in Sydney automatiseren
Dematic, aanbieder van oplossingen voor magazijnautomatisering, is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de Australische supermarktketen Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.
H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen
Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep.
Colruyt Group zorgt voor Europese primeur met test van 44 ton waterstoftruck
Colruyt Group startte recent als eerste in Europa met een test van een 44 ton ‘heavy duty’ volledig elektrische truck met waterstof ‘range extender’. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof ‘fuel cell’ wordt gegenereerd.
UniCarriers biedt nieuwe pallettrucks voor veilig en ergonomisch laden en lossen
UniCarriers – in 2011 ontstaan na de fusie van Nissan Forklift en Atlet en sinds 2017 onderdeel van de Mitsubishi Logisnext Group – introduceert drie nieuwe pallettrucks met speciale aandacht voor ergonomie en diverse aanpassingsmogelijkheden.
Nieuwe visie: Supply Chain Excellence through Deep Data Intelligence
Voor meer uitleg rond deze visie ga naar https://optimact.com/
XPO brengt transport en logistiek in twee aparte bedrijven onder
De directie van XPO Logistics heeft het plan goedgekeurd om het logistieke segment van het bedrijf onder te brengen in een spin-off met de voorlopige naam NewCo. Het nieuwe bedrijf zou met ruim 18,5 miljoen vierkante meter magazijnruimte de op één na grootste contract logistics onderneming ter wereld worden.
Riga groeit verder met nieuwe versie van WMS van Savoye
Riga, opgericht in 1954, is een grote producent van accessoires en natuurlijke snacks voor dieren in Frankrijk. Met een productassortiment voor honden, katten, vogels, knaagdieren, vissen en boerderijdieren en een focus op dierenwelzijn, produceert en distribueert Riga 3.000 individuele producten, waaronder veterinaire, hygiënische en gezondheidsproducten onder het merk Phytosoin.
Daikin lanceert Zanotti-koeloplossingen voor bestel- en vrachtwagens in Noord-Europa
Daikin Transport Refrigeration, een dochteronderneming van Daikin Industries Limited, versterkt zijn Europese aanwezigheid door de Belgische, Nederlandse, Franse en Duitse markt te voorzien van koelsystemen voor bestelwagens en vrachtwagens van het merk Zanotti.
Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek
Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.
Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen
Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.