Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Bezint eer ge aan magazijnautomatisering begint
De wisselvallige economie, de krappe arbeidsmarkt en de stijgende vraag naar e-commerce. Het zijn maar enkele van de factoren die ervoor hebben gezorgd dat magazijnen zeer uitdagende omgevingen zijn geworden. Automatisering kan een treffend antwoord op die uitdagingen zijn, maar alleen als je het slim aanpakt. Zo is goed voorbereid aan de start komen cruciaal. Twee experts van St. Onge Company nemen ons mee door de do’s én de don’ts.
Robotisering in de (haven)praktijk
In de retail is er een periode voor en een periode na corona. Zo zag ook doe-het-zelfretailer Intergamma zijn online verkoop tijdens en na de pandemie een hoge vlucht nemen. Hoog tijd om die groeiactiviteit ook logistiek beter te ondersteunen, vond kersvers CEO Joost de Beijer. Samen met zijn logistieke partner Katoen Natie investeerde Intergamma het afgelopen jaar in een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore.
Retailers pareren toenemende druk met software voor unified supply chain
Supply chains vormen een complex netwerk van fabrikanten, distributeurs en retailers. Hun onderlinge verbondenheid is nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende verwachtingen van klanten, maar maakt supply chains ook kwetsbaar voor storingen. Tenzij ze erin slagen voldoende wendbaarheid en flexibiliteit aan de dag te leggen.
Nieuwe planningsorganisatie als antwoord op onzekerheid
Supply chains zijn vandaag aan heel wat risico’s onderhevig. Daarbij springen externe risico’s zoals oorlogen en aardbevingen het meest in het oog, maar onderhuids spelen interne risico’s organisaties evenzeer parten. Reckitt besloot bij zijn supply chain planning transformatie op die interne risico’s te focussen, om uiteindelijk ook meer weerbaar te worden tegen externe risico’s. Hoe het bedrijf dat aanpakt, vernemen we van Albert Lupano, senior vice president Group Supply Service Transformation bij Reckitt.
Impact van de reshoring race
De verregaande verstoringen van de voorbije jaren hebben heel wat supply chains door elkaar geschud. Om minder kwetsbaar te worden, hebben veel fabrikanten van elektronica en technologische producten besloten hun chemicaliën en componenten in andere oorden te gaan halen. Daarnaast zetten ze vaker fabrieken neer op locaties die zij als veiliger beschouwen. Hoe die bedrijven hun nieuwe netwerken vandaag vormgeven, werd neergepend in een whitepaper, die we hier voor u samenvatten.
Vriesverse voorraden in het vizier
Vandaag heeft Ardo liefst zeventien productie-, verpakkings- en distributiesites in acht landen. Van daaruit verdeelt het bedrijf wereldwijd een breed gamma diepgevroren groenten, kruiden en fruit. Een grote uitdaging voor het bedrijf bestaat erin de voorraden efficiënt te managen. Daarom vatte Ardo een transitietraject aan richting een grotere transparantie en een beter reactievermogen. Daarbij speelt de planningsoplossing Anaplan, die door Bluecrux werd geïmplementeerd, een toonaangevende rol.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen
Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.
Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel
Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.
Crown stelt nieuwe compacte dubbele stapelaar voor
Met de DS 3040 introduceert Crown een nieuwe heftruck die de prestaties van een stapelaar combineert met de flexibiliteit van een pallettruck. Met een hefvermogen van maximaal twee ton en hefhoogten tot 2300 millimeter is de nieuwe meeloopstapelaar in de eerste plaats ontworpen voor gebruik in krappe winkel- of magazijnomgevingen.
Eerstesteenlegging Log!Ville
Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.
Databril gecombineerd met pick-by-voice zet scanner opzij
CIM Logistics doet zijn intrede op de Nederlandse WMS-markt met de spraakgestuurde pick-by-vision-applicatie Prolag Go, een hybride oplossing die pick-by-voice en pick-by-vision combineert. Het systeem is gebaseerd op orderpicking met pick-by-vision; de door CIM ontwikkelde app Prolag Go draait namelijk op een databril.
Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen
De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.
Logtex automatiseert opnieuw met Boa Concept
Logtex is een Franse logistiek dienstverlener gericht op de textielsector. Voor de automatisering van twee van zijn twaalf logistieke platformen in Frankrijk kiest het bedrijf opnieuw voor Boa Concept. Na een eerste installatie van een modulair conveyorsysteem in Wancourt in 2016, zijn nu de logistieke platformen van Cholet en Moussey aan de beurt.
Logistiek dienstverleners creëren digitaal platform met blockchain technologie
Vinturas, een nieuw consortium van logistiek dienstverleners in de automotive sector, lanceert een digitaal platform gebaseerd op IBM blockchain technologie. Het platform moet alle stappen van de logistieke keten binnen Europa, van fabrikant tot dealer én voor nieuwe en gebruikte voertuigen, inzichtelijk maken.
Fieldlab AML test robotica in de supply chain
Het Fieldlab Advanced Manufacturing Logistics, dat deel uitmaakt van het innovatieprogramma ‘Fabriek van de Toekomst’, heeft zijn real-life testomgeving gelanceerd op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven. In die testomgeving experimenteert het fieldlab met onder andere AGV’s (automated guided vehicles) en andere robotica om kennis te ontwikkelen op het gebied van productielogistiek, optimale productieplanning en voorraadoptimalisering, niet alleen op de productievloer maar in de gehele supply chain van de maakindustrie.
AO kiest voor BluJay’s DropShip-oplossing
AO, ook wel bekend als AO.com, is wereldwijd een van de grootste online retailers van witgoed, technologie en elektronica. Voor de levering van zijn groeiende productaanbod kiest het bedrijf voor de DropShip-oplossing van BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten.