Magazijnautomatisering voor KMO’s, slim en zonder risico: Automation as a Service
Stijgende klantverwachtingen, krappere marges en de constante druk om efficiënter te werken. De vraag is niet of je hieraan tegemoet wil komen. De vraag is hoe.
De noodzaak van automatiseren zal elke logistics professional beamen. Sterker nog, zonder automatiseren is het wel heel lasting om competitief te blijven. Toch blijft de drempel voor veel organisaties hoog, omdat ze kampen met de vraag: hoe dan?
Recente artikelen
Palletpooling: de economische en operationele voordelen voor je bedrijf
Zoek je een manier om je werkingskosten te verminderen en te optimaliseren? Dan is het tijd om een oplossing te overwegen die een positieve impact heeft op je logistiek: palletpooling.
In dit artikel verkennen we de voordelen van deze verhuurservice en gaan we na hoe palletpooling je bedrijf flexibeler kan maken. We leggen uit welke uitdagingen traditioneel gepaard gaan met de aankoop en het beheer van pallets, en hoe palletpooling deze kan oplossen.
Case Limedika
Hoewel pocket sorters gebruikelijk zijn in mode- en retailmagazijnen, zijn ze nog onbekend terrein voor de farmaceutische sector. In feite is de AutoPocket geweldig voor efficiënt batchpicken met end-to-end tracking van serie- en lotnummers. Voor click-and-collect orders worden de afzonderlijke orders in een tweede sorteerproces samengepakt. Met behulp van AutoPocket tilt Limedika medicijnlevering naar een hoger niveau en biedt het nieuwe bedrijfsmodel nieuwe mogelijkheden.
Case Brødrene Dahl
Door het distributiecentrum LOGSTAR in Randers te automatiseren, heeft Brødrene Dahl niet alleen zijn productiviteit en efficiëntie verhoogd, maar ook het kwaliteitsniveau tijdens het gehele fulfillmentproces. Dankzij de nieuwe geautomatiseerde magazijnstrategie was het bedrijf in staat om te reageren op de toegenomen vraag van de consument en hun productassortiment uit te breiden met meer dan 10.000 producten in een periode van tien jaar.
CASE DriV
DRiV is het merk voor de aftermarket van automotiveleverancier Tenneco. De locatie Willebroek in België is de thuisbasis van het Europese DC voor het aftermarket segment. Van daaruit levert DRiV klanten en handelaars met auto onderdelen voor meer dan 30 merken. Om hun klantenservice te optimaliseren, besloot DRiV een automatiseringsoplossing te implementeren. Deze oplossing staat centraal in hun “toeleveringsketen met hoge snelheid” strategie, met het doel om de voorkeursleverancier van klanten te worden. De oplossing bestaat uit de EVO Shuttle en diverse werkstations waardoor processen geoptimaliseerd worden.
Case DSV
Als externe logistieke dienstverlener organiseert DSV supply chain-oplossingen voor bedrijven over de hele wereld. In 2021 begon DSV met een geautomatiseerde omnichannel logistieke oplossing voor een bekende fabrikant van sportartikelen. De oplossing richt zich op next-day delivery en de hoogste kwaliteit in orderverwerking. Het bedrijf verwerkt dagelijks een enorm volume aan orders voor groothandel, winkels en e-commerce. Vanuit het magazijn worden elke dag gemiddeld 10.000 orders met ongeveer 100.000 artikelen door heel Europa verzonden. Een belangrijk aandachtpunt van DSV is de kwestie van duurzaamheid. De pickstations zijn ergonomisch ontworpen en verhogen de kwaliteit van de werkomstandigheden. Bovendien is het volume van verzenddozen geoptimaliseerd om de CO2-voetafdruk te verkleinen.
Benader de laatste mijl vanuit een netwerkvisie
Bedrijven en organisaties benaderen de laatste mijl vooral vanuit operationeel oogpunt. De focus ligt daarbij op de hoogste efficiëntie bij de laagste kosten voor dat specifieke routetraject. Nochtans hebben planningskeuzes in de volledige supply chain invloed op elkaar: beslissingen aan inbound-zijde hebben ook gevolgen voor de laatste mijl en vice versa. Rafael Arevalo-Ascanio, doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Antwerpen en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek), pleit voor een meer strategische aanpak van de laatste mijl. Een multischaal-benadering vormt daartoe een interessante piste.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Datalogic stelt PowerScan 9600-serie industriële handscanners voor
Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, introduceert de nieuwe PowerScan 9600-serie met industriële handscanners. De PowerScan 9600 leent zich voor activiteiten in zowel de retail als de industrie.
Linde Material Handling versterkt de dealerorganisatie in België
Onder impuls van Linde Material Handling zijn gesprekken gestart door Motrac nv en Van den Dorpe Handling Equipment, om de dealerstructuur in België te versterken. In het plan dat voorligt, wordt Van den Dorpe exclusief dealer voor Oost- en West-Vlaanderen en behoudt Motrac het exclusieve dealership voor alle andere provincies.
Dematic en Dexterity willen met robots de supply chain verbeteren
Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft een strategische samenwerking gesloten met Dexterity, leverancier van magazijnrobots, met als doel de supply chain van de toekomst te verbeteren. Deze overeenkomst tussen beide bedrijven markeert een volgende stap in de samenwerking.
IDG-Dichtungstechnik gaat voor geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich
Het Duitse bedrijf IDG-Dichtungstechnik GmbH, gespecialiseerd in afdichtingsprofielen en -materialen, herstructureert zijn logistiek. Het bedrijf uit Kirchheim unter Teck (Baden-Württemberg) wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering.
OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox
Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld.
Prologis stimuleert stadsdistributie met nieuwe acquisitie in Brusselse regio
Prologis heeft onlangs drie bestaande gebouwen verworven in Zaventem. Daarmee breidt het zijn logistieke vastgoedportefeuille uit met 16.000m² aan industriële gebouwen op 3,3 hectare grond in een belangrijk gebied voor stadsdistributie en lichte industrie.
Interroll opent nieuwe fabriek in China
Na twee decennia aanwezigheid op de Chinese markt voor materiaalverwerking, richt Interroll zijn pijlen verder op Azië-Pacific en China met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou, China. Daarmee zou de productiecapaciteit worden verdubbeld.
Elektrische reuzen: Nieuwe Linde E100 - E180 heftrucks met hefvermogen tot 18 ton
(Advertorial) De tijd dat lasten boven 8 ton voor thermische trucks voorbehouden waren, is definitief voorbij. Met de nieuwe E100 - E180 elektrische heftrucks beschikken Linde klanten nu ook over een duurzaam, emissievrij alternatief voor het verplaatsen van goederen tot 18 ton.
Forecasting is geen Kunst ! Forecasting is een proces.
(Advertorial) Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.
Kuehne+Nagel installeert zonnepanelen op vrachtwagens
In het kader van hun streven naar een meer duurzame supply chain wil logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel in Nederland de CO2-uitstoot verminderen door boven op zijn vrachtwagens fotovoltaïsche panelen te installeren. De zonnepanelen moeten ervoor zorgen dat het brandstofverbruik met tot 1.200 liter per jaar, per voertuig vermindert.