Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar

(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.

Recente artikelen

Ontwikkeling van strategische logistieke capaciteiten voor klinische supply chain.

Vereiste van de klant

Een toonaangevend globaal farmaceuticabedrijf vroeg ons om strategische logistieke capaciteiten te ontwikkelen voor een snelle en flexibele klinische Supply Chain met diepvriesbewaring, verpakking, labeling en distributie. 

De klinische ontwikkeling in de vroege fase vereist snelle en flexibele capaciteiten voor de Supply Chain, zoals de verbetering van de capaciteiten voor de diepvriesbewaring, verpakking, etikettering en distributie van geneesmiddelen. 

Deze probleemstelling werd aangepakt met een benchmarking en optimalisatie van vriesprocessen, zoals oplossingen voor het invriezen/ontdooien, pick & pack en de monitoring van de verzending. De krappe tijdlijn voor de leveringen, de uiterst volatiele VUCA-omgeving en de globale Supply Chain met een mix van interne en uitbestede expertise stellen tal van uitdagingen. Vandaar dat Moore werd gevraagd om het Supply Chain-team van de klant bij te staan.

Mastering the control tower journey

In an era where supply chains are becoming increasingly complex, dynamic, and interconnected, the significance of a control tower has risen as a pivotal element in orchestrating the intricate flows of data and products.  A control tower represents the nerve centre of a modern supply chain, providing real-time visibility, data-driven insights, and collaborative capabilities. However, while the concept promises many operational and financial benefits, many organisations stumble along the path towards successful implementation. In this article, you’ll learn more about the main pitfalls of a set-up and we’ll provide you with insights on how to overcome them.

Digital manufacturing

The adoption of digital technologies has gained momentum in the field of maintenance and asset management in recent years. A 2023 survey conducted by PwC and Mainnovation focuses on five key technologies that are gaining a foothold in the sector. The key technologies are mobile maintenance, predictive maintenance, digital twins, augmented reality and 3D Printing. Comparison of implementation levels show that mobile maintenance is a mature technique, predictive maintenance is emerging but digital twins, augmented reality and 3D printing are still new and not yet ready to be optimally applied in the field.

Disruption planning

Supply chain disruptions have, sadly, become a frequent reality. In recent years, events such as the COVID-19 pandemic, supplier bankruptcies, geopolitical conflicts, natural disasters and other unexpected crises have sent disruptions through even the most robust supply chains. 

To survive and thrive in this environment, organisations must be able to not only identify and quantify potential risks but also proactively prepare for disruptions. This article explores the critical components of effective disruption planning, defining the new organisation roles and technologies needed in supply chain operating models today.

Case Agile procurement

The world has experienced a myriad of disruptive events recently, such as high levels of inflation, steep price fluctuations, the COVID-19 pandemic, geopolitical conflicts, and increasing interest rates. These events, coupled with rapidly changing technological advancements and increased attention for environmental, social, and governance (ESG) matters, as well as the difficulties of attracting and retaining skilled talent, pose significant challenges for procurement functions.

Interview

Waarom een duurzame supply chain partner belangrijk is – en wat alledaagse voorwerpen ons kunnen leren

Ik moet iets bekennen. Ik ben de trotse eigenaar van een grote en kleurrijke verzameling herbruikbare vershouddozen. En ik gebruik ze verschillende keren per week als ik naar de slager, de meeneemchinees of de supermarkt ga. In plaats van wegwerpbekers en plastic zakjes of potjes heb ik mijn dozen om mijn aankopen mee naar huis te nemen. Ik deel mijn verzameling ook (met tegenzin!) met de rest van mijn gezin. De dozen worden keer op keer afgewassen en hergebruikt.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.