Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Ontwikkeling van strategische logistieke capaciteiten voor klinische supply chain.
Vereiste van de klant
Een toonaangevend globaal farmaceuticabedrijf vroeg ons om strategische logistieke capaciteiten te ontwikkelen voor een snelle en flexibele klinische Supply Chain met diepvriesbewaring, verpakking, labeling en distributie.
De klinische ontwikkeling in de vroege fase vereist snelle en flexibele capaciteiten voor de Supply Chain, zoals de verbetering van de capaciteiten voor de diepvriesbewaring, verpakking, etikettering en distributie van geneesmiddelen.
Deze probleemstelling werd aangepakt met een benchmarking en optimalisatie van vriesprocessen, zoals oplossingen voor het invriezen/ontdooien, pick & pack en de monitoring van de verzending. De krappe tijdlijn voor de leveringen, de uiterst volatiele VUCA-omgeving en de globale Supply Chain met een mix van interne en uitbestede expertise stellen tal van uitdagingen. Vandaar dat Moore werd gevraagd om het Supply Chain-team van de klant bij te staan.
Mastering the control tower journey
In an era where supply chains are becoming increasingly complex, dynamic, and interconnected, the significance of a control tower has risen as a pivotal element in orchestrating the intricate flows of data and products. A control tower represents the nerve centre of a modern supply chain, providing real-time visibility, data-driven insights, and collaborative capabilities. However, while the concept promises many operational and financial benefits, many organisations stumble along the path towards successful implementation. In this article, you’ll learn more about the main pitfalls of a set-up and we’ll provide you with insights on how to overcome them.
Digital manufacturing
The adoption of digital technologies has gained momentum in the field of maintenance and asset management in recent years. A 2023 survey conducted by PwC and Mainnovation focuses on five key technologies that are gaining a foothold in the sector. The key technologies are mobile maintenance, predictive maintenance, digital twins, augmented reality and 3D Printing. Comparison of implementation levels show that mobile maintenance is a mature technique, predictive maintenance is emerging but digital twins, augmented reality and 3D printing are still new and not yet ready to be optimally applied in the field.
Disruption planning
Supply chain disruptions have, sadly, become a frequent reality. In recent years, events such as the COVID-19 pandemic, supplier bankruptcies, geopolitical conflicts, natural disasters and other unexpected crises have sent disruptions through even the most robust supply chains.
To survive and thrive in this environment, organisations must be able to not only identify and quantify potential risks but also proactively prepare for disruptions. This article explores the critical components of effective disruption planning, defining the new organisation roles and technologies needed in supply chain operating models today.
Case Agile procurement
The world has experienced a myriad of disruptive events recently, such as high levels of inflation, steep price fluctuations, the COVID-19 pandemic, geopolitical conflicts, and increasing interest rates. These events, coupled with rapidly changing technological advancements and increased attention for environmental, social, and governance (ESG) matters, as well as the difficulties of attracting and retaining skilled talent, pose significant challenges for procurement functions.
Interview
Waarom een duurzame supply chain partner belangrijk is – en wat alledaagse voorwerpen ons kunnen leren
Ik moet iets bekennen. Ik ben de trotse eigenaar van een grote en kleurrijke verzameling herbruikbare vershouddozen. En ik gebruik ze verschillende keren per week als ik naar de slager, de meeneemchinees of de supermarkt ga. In plaats van wegwerpbekers en plastic zakjes of potjes heb ik mijn dozen om mijn aankopen mee naar huis te nemen. Ik deel mijn verzameling ook (met tegenzin!) met de rest van mijn gezin. De dozen worden keer op keer afgewassen en hergebruikt.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor
Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.
TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa
Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.
Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België
Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.
Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot
Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.
Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen
Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.
De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”
Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren
Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.
Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten
Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.
Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp
Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.
Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor
In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.