Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
De betere wereld van AB InBev
‘Mensen samenbrengen voor een betere wereld’: dat is de baseline die het internationaal bierconcern AB InBev hanteert voor zijn strategie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De milieudoelstellingen liggen vervat onder de pijler ‘schonere wereld’, de menselijke doelstellingen onder ‘gezondere wereld’ en de sociale en economische onder ‘groeiende wereld.’ In wat volgt, bekijken we hoe AB InBev die ambities toepast in de volledige supply chain: van boer tot bier.
Slimme digitalisering maakt het verschil
Duracell in Aarschot start met een nieuw elan nadat het is overgenomen door de investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway van Warren Buffett. De batterijenfabriek beschikt over een investeringsbudget van 50 miljoen euro om vernieuwingen en uitbreidingen door te voeren.
Aankoop omarmt industry 4.0 voorlopig nog niet
Nu de economie opnieuw aantrekt, moeten bedrijven meer dan ooit innoveren – en digitaliseren – om een strategisch voordeel te behalen ten opzichte van de concurrentie. Toch blijkt die innovatie- en digitalisatiegolf lang niet in alle bedrijven ook de aankoopafdeling bereikt te hebben.
Innovatie in functie van de klant
De West-Vlaamse producent van weefmachines Picanol heeft een strategie uitgekiend om als Belgisch maakbedrijf toch over de hele wereld succesvol te zijn. De kern van de aanpak is de focus op de kwaliteit van de weefmachines. Dankzij voortdurende innovaties blijven de machines evolueren om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klanten.
Hoe word je NOOS?
De Nederlandse modeketen Suitsupply staat bekend om zijn omnichannel aanpak die erop gericht is de klant een eenvormige ervaring te bieden in zowel de fysieke winkels, de webshop als via de verschillende apps en sociale media. Bij die winkelervaring hoort ook een kwalitatieve levering.
Efficiënter openbaar vervoer via Value Stream Mapping
Tot vandaag is De Lijn alleenheerser in zijn markt. Maar niet lang meer, want vanaf 2020 wil de overheid de markt voor andere aanbieders openstellen. Die hete adem in de nek heeft de organisatie doen nadenken hoe ze een nog betere dienstverlening kan verlenen, en dat zo efficiënt mogelijk.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport
Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.
Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement
Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.
Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.
In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026
(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.
Risicoloos software moderniseren
(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.
Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec
(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.
Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket
(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.
Osapiens breidt uit naar Benelux
Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.
DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland
Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.
Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck
Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.
Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen
Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.