Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
6 vragen waarmee je rekening moet houden
Veel bedrijven lopen na verloop van tijd in het warehouse tegen de logistieke grenzen van hun ERP-systeem aan. Bijvoorbeeld door gewijzigde orderprofielen, e-commerce-bestellingen, kortere leadtimes, meer volume door groei of te weinig picklocaties om het groeiende assortiment te kunnen verwerken.
De volgende stap in warehouse-automatisering
Door digitalisering verandert de logistiek in rap tempo. Zo heb je als warehouse te maken met steeds korter wordende leadtimes en toenemende hoeveelheden en complexiteit. Gelukkig zijn er technische oplossingen die je bij deze uitdagingen ondersteunen.
CASA zet e-commerce in stroomversnelling
CASA Shops zette in 2020 een rigoureuze stap in zijn e-commercestrategie. Het volledige assortiment aan stijlvolle cadeau- en interieurproducten werd in één klap online gezet.
Pallet Pooling
Palletpooling is als autodelen...
... of toch bijna, want in plaats van dat je een auto deelt met anderen, deel je pallets met andere bedrijven.
Wil je een efficiëntere en duurzamere supply chain? Kies dan voor palletpooling. Pooling is een deelmodel gebaseerd op de principes van de circulaire economie. Je koopt of ruilt geen pallets, maar je huurt die en geeft het volledige palletmanagement uit handen. Pallets zijn geen product meer, maar worden aangeboden als ‘Pallets as a service’.
Crown C-B, C-D en C-G Series
Crown heeft zijn heftruck met contragewicht portfolio uitgebreid. De nieuwe vierwieltrucks vormen een prachtige aanvulling op de gerenommeerde en multifunctionele heftrucks van Crown's SC en FC Series. Ze zijn nu verkrijgbaar, zowel de elektrische heftrucks met hoogwaardige 80V-batterijen als de krachtige lpg- en dieselheftrucks. Met hefvermogens variërend van 2 tot 5,5 ton, zijn ze in staat een brede reeks van materiaalverwerkingstaken uit te voeren, zowel in binnen- als buitentoepassingen.
Crown TSP 1500 Serie
Crown lanceert de nieuwe generatie van hun zeer populaire smallegangentrucks. De nieuwe TSP Serie combineert beproefde heftruckmachinebouw met ultramoderne technologieën die een intuïtieve bestuurderservaring, verbeterde ergonomie en zelfs nóg efficiëntere orderpick-mogelijkheden bieden.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
Food Blending betrekt nieuw magazijn en productiegebouw
Food Blending is een loonmengbedrijf voor humane voedingsstoffen in de voedingsindustrie. De kmo uit Evergem mengt en verpakt droge voedingsstoffen in de juiste verhouding waarna ze als afgewerkt product terug naar de klant gaan. Om verder te kunnen uitbreiden, vond het bedrijf even verderop van zijn huidige locatie een nieuwe, ruimere site.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen
Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.
L’Oréal gaat distributiecentra beheren met Manhattan Associates
Manhattan Associates heeft aangekondigd dat cosmeticabedrijf L’Oréal beslist heeft Manhattan Active Warehouse Management te implementeren in zijn distributiecentra wereldwijd. De rollout van de schaalbare SaaS-oplossing begint medio 2021 in Europa.
Visma Connect regelt toegang tot logistieke ketendata met nieuwe dienst
Visma Connect lanceert een nieuwe dienst die het voor logistieke partijen makkelijker en veiliger moet maken om data te delen. Zij kunnen voortaan in het iShare autorisatieregister van de ICT-dienstverlener vastleggen welke dataknooppunten hun data met welke partijen mogen delen.
DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding
Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren.
Sensolus haalt 3,5 miljoen euro op om zichtbaarheid in supply chains te vergroten
Sensolus, aanbieder van asset tracking oplossingen op basis van het Internet of Things uit Gent, heeft een financieringsronde van 3,5 miljoen euro afgesloten. De Belgische start-up helpt bedrijven om niet-aangedreven activa in supply chains en industriële productie te traceren.
Britse bedrijven amper voorbereid op no-deal Brexit
Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over de Brexit en denkt 48% van hen dat de Brexit leidt tot wijzigingen in de supply chain.